2008-06-19 15:43Pressmeddelande

Vikingar tillbaka i Sigtuna

null

Under en månad i sommar får Mynthustomten i Sigtuna stad tillbaka sin vikingatida prägel. På samma plats som kung Olof Skötkonung präglade det första myntet i Sverige kommer en vikingatida hantverksplats att upprättas. För besökaren blir det en tidsresa tillbaka till 980-talet med möjlighet att pröva olika vikingatida hantverksmetoder som nålsömnad, hornornamentik och filigranarbete. Vid Mälarens strand intill hantverksplatsen kommer skeppen Aifur, Langsveiger och Nöireven att ligga förtöjda under hela juli. Aifur är en en nio meter lång rekonstruktion av ett vikingaskepp som byggdes inför expedition Holmgård 1994. Aifur seglade då hela vägen från Sigtuna till Novgorod, samma väg som Sigtunas vikingar tog under sina resor österut. För den som vill pröva känslan av att ro ett vikingaskepp finns möjlighet att boka turer.

- Den här typen av satsningar på kulturturism blir allt vanligare eftersom folk gärna vill lära sig något under sitt besök. Att få känna och uppleva vår historia är ett bra sätt att väcka lust och nyfikenhet till mer kunskap, fortsätter Camilla Zedendahl.

Den vikingatida hantverksplatsen invigs av kommunalrådet Anders Johansson lördagen den 28 juni klockan 11. Därefter är det fri entré för samtliga besökare under öppningsdagen. Vikingabyn är öppen dagligen mellan klockan 11 och 18 till och med söndagen den 27 juli.

Gruppen som står bakom evenemanget är Mälarens Kölar. De består bland annat av arkeologer, hantverkare smeder och skådespelare. De har tidigare medverkat i Riksantikvarieämbetets projekt på Birka. För ytterligare information kontakta Sofia af Geijerstam pressansvarig Sigtuna Turism. 08 594 806 54  0735 93 55 68 sofia.geijerstam@sigtunaturism.se

Pressvisning fredagen den 27 juni klockan 11 vid Mynthustomten, Sigtuna stad. Om det finns önskemål om att vara med ombord på något av skeppen, kontakta Sofia af Geijerstam


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se