2009-08-24 14:04Pressmeddelande

Välkommen till Sigtuna Möte

null

29 - 30 augusti skruvar Sigtuna tiden tillbaka till 1912. Då är det återigen dags för det traditionsenliga firandet av Sigtuna Möte. Karamellgummor och marknadsknallar håller kommersen igång mellan 11 - 16 både lördag och söndag och det blir underhållning för stora och små. Elsa Beskows färglada vänner flanerar i staden och läser sagor för de minsta och Sigtuna Messingsextett bjuder på härliga toner från förr. Den som önskar kan även följa med stadens gamla brandbild på en åktur.

Nytt för i år är att alla besökare bjuds på en guidad visning om sekelskiftets Sigtuna med start från torget klockan 14.00 båda dagarna. Guideturen avslutas på det hundraårsjubilerande 1909 Sigtuna Stads hotell. Hotellet öppnar sin punchveranda under Sigtuna Möte och Armagnac från 1909 är bara en av alla de rariteter som serveras i glasen. Så leta upp mormors mors gamla klänning eller farfarsfars kravatt och ställ upp i årets dräkttävling. Fina priser och karamellstrutar till alla medverkande barn. Väl mött.

I samband med Sigtuna Möte bjuder Sigtuna Turisms nätverk Bo i Sigtuna även in till Öppet hus på turistinformationen Drakegården. Mäklare, banker, byggbolag och fastighetsbolag bjuder på kaffe och presenterar alla nya bostadsområden i hopp om att du ska hitta hem. 

För mer pressinformation kontakta Sofia af Geijerstam, pressansvarig Sigtuna Turism 08 594 806 54 / 0735 93 55 68 sofia.geijerstam@sigtunaturism.se

www.sigtunaturism.se

 


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se