2009-11-03 13:29Pressmeddelande

Unikt nätverk lockar fler boende till Sigtuna

Nu har alla som är nyfikna på att bo i Sigtuna fått gehör. På nyöppnade www.boisigtuna.se finns överskådlig och lättillgänglig information om alla boendeformer i kommunen - från hyresrätter, bostadsrätter och villaköp till att bygga eget.

-Tillsammans har vi gjort en ambitiös kartläggning över vilka stora byggprojekt som är på gång, information om skolor, fritidsaktiviteter och kommunikationer. Helt enkelt allt som man behöver veta om ett nytt område man vill bo i, säger Camilla Zedendahl, vd för Sigtuna Turism som driver projektet.

I Sigtuna kommun byggs det för fullt. Fram till år 2013 byggs 2050 nya bostäder, något som är närmast unikt för en kommun i Stockholmsområdet. Därutöver pågår bland annat bygget av två nya idrottsanläggningar samt nya flygplatsstaden Stockholm Airport City.

- Vi har något oslagbart att erbjuda, fina boenden i en enastående miljö. Och världens bästa kommunikationer. Det känns extra roligt att driva det här nätverket eftersom många av deltagarna till vardags konkurrerar med varandra, säger Camilla Zedendahl.

Bakom hemsidan och nätverket "Bo i Sigtuna" står 15 företag och organisationer. Gemensamt för dem alla är att de jobbar för, bygger eller verkar i Sigtuna kommun. Allt från kommunen, byggbolag, bostadsbolag, mäklare, banker och arkitekter finns representerade. I samband med den nya hemsidan lanserar Sigtuna Turism även Facebookgruppen Hjärta Sigtuna - för alla som gillar Sigtuna. http://www.facebook.com/pages/Sigtuna-Sweden/Sigtuna/187111607867

För mer information kontakta:

Camilla Zedendahl, vd Sigtuna Turism, mobil: 0709-906973, e-post: camilla.zedendahl@sigtunaturism.se

Sofia Hiller, pressansvarig Sigtuna Turism, mobil: 073-640 16 20, e-post: sofia.hiller@sigtunaturism.se

Fakta om Sigtuna Turism: Sigtuna Turism arbetar för att utveckla destinationen Sigtuna Arlanda tillsammans med Sigtuna kommun och det lokala näringslivet. Sigtuna Turism driver även nätverken Frukostklubben, Konferens Sigtuna, Congress Arlanda, Sigtuna Golf, Bo i Sigtuna och Facebookgruppen Hjärta Sigtuna.


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se