Julmarknaden är välbesökt och lockar varje år cirka 160 000 besökare. På plats finns exempelvis matproducenter, hantverkare och föreningar för att sälja sina varor direkt till intresserade besökare.
Som ett led i hållbarhetsarbetet har Destination Sigtuna bjudit in UF-företag och skolklasser från Sigtuna med omnejd att medverka på julmarknaden.
-”Många unga företagare och skolklasser kommer att delta och sälja allt från hembakade kakor och ekologiska tandborstar, till egenhändigt designade T-shirts. UF-företagarna får också möjlighet presentera sina olika produkter och projekt, berättar Maria Sebnat Martin, projektledare för Sigtuna julmarknad.
Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation. Sedan 1980 har organisationen utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande.
-UF-företagandet är viktigt för Sigtuna kommun och vi är glada över att kunna erbjuda ännu en arena för våra flitiga UF-företagare. Besöksnäringen är en bransch som är beroende av ett drivet entreprenörskap och vi värdesätter därför detta samarbete med Destination Sigtuna, säger Mathias Forsberg, näringslivschef i Sigtuna Kommun.
Plats: Sigtuna stad, marknadsstånden sträcker sig från Borgmästarängen till Humlegården. Längs med Stora Gatan och i Drakegårdens trädgård finns en food court. Unga julmarknaden finner du vid Stadshotellet.
Öppettider: Kl. 11.00 - 16.00 den 25 november, 2 december, 9 december och 16 december
Ta del av hela programmet på destinationsigtuna.se
För mer information, vänligen kontakta
Maria Sebnat Martin, projektledare
0760-80 56 35
maria.martin@destinationsigtuna.se
Anna Lakmaker, tf vd
0739-44 34 21
anna.lakmaker@destinationsigtuna.se
Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se