Nyligen välkomnade Arlanda Visitor Center Liesbeth Stam från holländska Sassenheim med blommor och presenter när hon som den miljonte besökaren under 2010 besökte turistbyrån.
– En miljon besökare gör oss till Sveriges i särklass mest besökta turistbyrå. Vårt mål var att nå en miljon besökare under 2010 och det kommer vi att passera med råge, säger Gunnar Salomonsson, chef för Swedavia Passenger services på Stockholm-Arlanda Airport.
Arlanda Visitor Center är Arlandas egen turistbyrå som förutom flygplats- och turistinformation även säljer biljetter för marktransporter till- och från Arlanda. I centret finns ett stort utbud av broschyrer och varje vecka delas exempelvis ut ca 12 000 stockholmskartor.
– Det är roligt att det är så många turister som väljer att starta sin resa i Sverige på Arlanda Visitor Center. Sverige har många attraktiva resmål och anläggningar som efterfrågas av resenärer och vi kan ge dem en god inblick i det utbudet, säger Gunnar Salomonsson.
Arlanda Visitor Center är inte bara Sveriges största turistbyrå utan även den öppnaste. Turistbyrån är öppen dygnet runt och bemannad från klockan sex på morgonen till midnatt.
Om Arlanda Visitor Center:
Arlanda Visitor Center drivs i samarbete mellan Swedavia, Stockholm Visitor Board och Sigtuna Turism och är beläget i terminal 5, ankomsthallen. Arlanda Visitor Center säljer biljetter till Arlanda Express, Flygbussarna, Storstockholms Lokaltrafik, Upplands lokaltrafik och Swebus. Men även biljetter till guidade turer och båtturer med Strömma Kanalbolaget. För resenärer som reser till- och från terminal 2 finns ett Arlanda Visitor Center i miniformat men som tillhandahåller samma produktutbud.
För mer information:
Gunnar Salomonsson, Swedavia Passenger services, Swedavia Arlanda, 08-797 6094
Anders Bredfell, Presschef, Swedavia Arlanda, 0708-916 401
Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se