Först till första staden är det som gäller. Utöver spurtpris bjuder Sigtuna och Stockholm Arlanda Airport på vikingastämning på isen, varma drycker och hejande åskådare.
Vikingarännet genomförs söndagen 13 februari med start i Skarholmen Uppsala. Beräknad tid för elitklassens passering av Sigtuna stad är beräknad till strax före klockan 9.00 och ett presentkort på middag, övernattning och frukost för två på Radisson Blu Arlandia Hotel ligger i potten för den som kommer först till Sigtuna.
-Det är fantastiskt roligt att Sigtuna gör den här satsningen i år igen. Sådana här samarbeten betyder mycket och det är kul för alla åkare att se fram emot ett stopp mitt i loppet, säger Anders Tysk, generalsekreterare för Vikingarännet.
Förutom spurtpris bjuder Destination Sigtuna i samarbete med Sigtuna kommun och Stockholm Arlanda Airport på vikingastämning ute på isen. Vikingar från sommarens Vikingaby slår upp ett vinterläger med öppna eldar, musik och förtäring. På åkarstationen bjuds på nyponsoppa, saft, bullar, blåbärssoppa och rättvisemärkta bananer.
-Spurtpriset är en extra morot för de snabbaste att ta sig till Sigtuna. För alla oss andra vill vi bjuda på en välbehövlig paus och upplevelse med historisk prägel. Och visst är det häftigt att tänka på att isarna var en stor färdväg, säger Camilla Zedendahl vd för Destination Sigtuna.
För mer information om isarnas status se www.vikingarannet.se
För mer information vänligen kontakta:
Camilla Zedendahl, vd Destination Sigtuna, mob: 070-99 06 973
Anders Tysk, generalsekreterare Vikingarännet, mob: 0705-14 01 80
Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se