2010-02-04 19:43Pressmeddelande

Spurtpris i Sigtuna för Vikingarännets elit

null

 - Först till första staden är det som gäller. Därför känns det särskilt roligt att vi har med oss Sveriges främsta flygplats Stockholm Arlanda Airport och SAS, två av kommunens största arbetsgivare i den här satsningen, säger Camilla Zedendahl vd för Sigtuna Turism. 


Vikingarännet genomförs söndagen 14 februari med start i Skarholmen Uppsala och mål i Rålambshovsparken i centrala Stockholm. Beräknad tid för elitklassens passering av Sigtuna stad är beräknad till strax före klockan 9.00 och en flygbiljett med SAS till Kiruna är det som ligger i potten för den som kommer först till Sigtuna.


- Det betyder mycket att Sigtuna gör den här satsningen. D et ger något extra både för åkare och publik, säger Anders Tysk,  generalsekreterare för Vikingarännet.


Förutom spurtpris bjuder Sigtuna Turism i samarbete med Stockholm Arlanda Airport på vikingastämning ute på isen. Vikingar från sommarens Vikingaby slår upp ett vinterläger med öppna eldar, musik och förtäring. Sigtuna kommun, som sköter plogningen av isen, kommer även att ha utskänkning av blåbärssoppa, bullar och choklad till alla deltagare i Vikingarännet.  


- Vikingarännet går i historiska farvatten alldeles intill den 1000-åriga staden Sigtuna. Att kunna koppla ihop detta till vårt tids farled - flygplatsen  är både ett angeläget och roligt perspektiv till det här  evenemanget, säger Camilla Zedendahl vd för Sigtuna Turism.  


Vikingaslingan är redan i dag öppen för allmänheten. Banan är plogad hela vägen från Skarholmen till Hässelby. 


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se