2007-03-26 11:38Pressmeddelande

Sommarens evenemang i Sigtuna

Årets stora utställning på Steninge Slott Kulturcenter kretsar kring glas. ”Visions in Glass” öppnar den 5 maj och presenterar svenska Erika Lagerbielke och amerikanske Josh Simpson. Simpson är mest känd för sina förtrollande glasplaneter och galaxer och finner inspiration av universum såväl som frun Catherine Coleman, tillika NASA-astronaut. Steninge Slott Kulturcenter är öppet året runt och i sommar ger Spegelteatern Shakespeares ”En midsommarnatts¬dröm” med slottsparken som kuliss. I sommar gästar även Kina Sigtuna. Sigtunahöjden Hotell och Konferens bjuder in till svensk-kinesisk kulturfestival 1 juli till 12 augusti. På programmet står konstutställning, mat, marknad och gästspel av kinesiska mästare i kalligrafi och qin-spel. Föremål från Yuhang i provinsen Hangzhou, visar Kinas äldsta historia, och på temat ”Linné goes China” görs en trädgårdsutställning. – Det är spännande att vårt redan initierade samarbete mellan systerstaden Luodian Town utanför Shanghai nu växer till ett nytt, större kulturutbyte med Kina, säger Camilla Zedendahl. Sommarens största evenemang står Arlandastad Golf värd för. Den 16-19 augusti välkomnar Sigtuna Scandinavian Masters 2007 och Sigtuna stad bjuder in till After Golf-festligheter i dagarna tre med kvällsöppna butiker, mat och musik. Sommarens evenemang 2007 Visions in Glass 5 maj – 16 september Året utställning på Steninge Slott Kulturcenter. Glaskonstnärerna Erika Legerbielke och Josh Simpson. www.steningeslott.com Sigtuna Medeltidsdagar 16-17 juni Historisk upptäcktsfärd med musik, gyckel, teater, marknad, föredrag och prova-på-aktiviteter. www.sigtunaturism.se Shakespeare i Steninges slottspark 22 juni-29 juli Spegelteatern spelar ”En midsommarnattsdröm” med slottsparken som kuliss. www.steningeslott.com Opera med grillbuffé på Kristina 27 Juni- 17 augusti Kristina Konferens & Hotell bjuder på Mascagnis enaktare Cavalleria Rusticana. Utomhus vid fint väder, annars i den nyrenoverade teatern. www.hotellkristina.se Kinesisk – Svensk Kulturfestival i Sigtuna 1 juli-12 augusti Utställning, mat och marknad. Föremål från Kinas äldsta historia visas upp. www.sigtunahojden.se, www.kinafestival.nu Scandinavian Masters 16-19 augusti Skandinaviens största golftävling gästar Arlandastad golf. Missa inte After Golf-festligheter i Sigtuna. www.sigtunagolf.se, www.scandinavianmasters.golf.se Sigtuna Möte – anno 1912 25-26 augusti Dräktparader, musik, marknad och barnaktiviteter. En stadsfest i 1912 års anda. www.sigtunaturism.se Fakta om Sigtuna - Sveriges äldsta stad Sedan 980-talet har folk samlats på Stora gatan i Sigtuna, vilket gör staden till Sveriges äldsta stad. Vid grundandet fanns en stadsplan och en tanke. Den huvudgata kung Erik Segersäll anlade ligger fortfarande kvar – fast gömd av tre meter kulturlager. Sigtuna var den första staden i det svenska rike som börjar växa fram under den sena vikingatiden. Som enda stad under 1000-talet fungerade Sigtuna som politisk arena för den framväxande kungamakten. I Sigtuna präglades även de första svenska mynten år 995 av Eriks son, Olof Skötkonung. Om vi tar oss lite tid kan vi på ett enkelt sätt lära oss något om medeltidens människor. Runstenarna är världsunika som källmaterial. De flesta runstenarna i världen är koncentrerade till Sverige och sydöstra Uppland och är uppförda på 1000- och 1100-talet, Sigtunas storhetstid. Bara i Sigtuna stad finns tiotalet ”stenbrev” där man kan läsa om Anund, Estrid och om alla dem som lämnade bygden för att resa i österled. I Sigtuna grundade även Dominikanbröder ett kloster på 1230-talet. Klosterkyrkan, Mariakyrkan, står kvar än idag och är Sigtunas församlingskyrka. På Sigtuna museum visas fynden från de många utgrävningar som gjorts. Sigtuna stad och dess omgivningar är idag en oas för den som söker småskalighet, historia och natur. Här finns flertalet förstklassiga hotell, butiker, golfbanor och restauranger. För mer information kontakta: Camilla Zedendahl, vd Sigtuna Turism AB, mobil 0709-906 973, e-post: camilla.zedendahl@sigtuna.se För högupplösta bilder kontakta: Sofia Hiller, pressansvarig Sigtuna Turism AB, mobil 073-640 16 20, e-post: sofia.hiller@sigtuna.se Sigtuna Turism AB Stora Gatan 33/Box 117/193 23 Sigtuna Tel: 08-594 806 50, e-post: turism@sigtuna.se http://www.sigtunaturism.se