2017-08-29 08:24Pressmeddelande

​Sigtunas hotellnätverk flyger mot en fossilfri besöksnäring

null

Som första destination i Sverige har Sigtunas och Arlandas hotell nu ingått ett samarbete med Fly Green Fund för att driva på forskningen, skapa efterfrågan och öka produktionen av biobränsle för flyget.

Besöksnäringen i Sverige omsatte under 2016 ca 296 miljarder, varav ca 41,3 miljarder i Sigtuna. Som Sveriges fjärde största hotelldestination med 886 000 gästnätter (2016) och hemkommun till Stockholm Arlanda Airport har Sigtuna en stark och växande besöksnäring.

- Vi vill bidra till att flyget blir ännu mer hållbart i framtiden eftersom vår näring till stor del är beroende av flyget. Men lösningar finns. Därför satsar nu destinationen Sigtuna på ett långsiktigt samarbete med Fly Green Fund. Genom detta vill vi inspirera våra besökare, andra företag och inte minst andra destinationer till att vara med på resan mot en fossilfri besöksnäring, säger Eva Camél Fuglseth, vd för Destination Sigtuna.

Sedan 2009 samarbetar Sigtunas och Arlandas hotell för att minska sin klimat- och miljöpåverkan. Fokus ligger på att mäta klimatpåverkan av den egna energiförbrukningen, uppvärmning, tjänsteresor, tvätt och matråvaror. Med hjälp av handlingsplaner har man kontinuerligt minskat sina gästers klimatpåverkan inom dessa områden, samtidigt som antalet gäster ökat. År 2014 och 2016 utnämndes Sigtuna till en av världens topp-100 mest hållbara destinationer.

Totalt sett har destinationens klimatpåverkan minskat trots att antalet gäster ökat med 3,45 procent mellan år 2015 och 2016. Ser man per gäst är hotellens klimatpåverkan 1,6 kg CO2e per gäst. Inkluderar man även maten är siffran 4,7 kg CO2e per gäst, vilket är betydlig lägre än europeiskt och internationellt snitt som ligger mellan 10-30 kg per gäst.

Fakta om bioflygbränsle:
Bioflygbränsle kan tillverkas av flera olika bioråvaror. Några exempel är skogsavfall, alger och matavfall. Bränslet är ett så kallat ”drop-in” bränsle som kan blandas med fossilt bränsle och det kräver inga förändringar på själva flygplanet. Maxgränsen för inblandning är idag 50 procent. I de flygningar som har gjorts hittills i Norden har använd frityrolja eller blomman camelina använts som bioråvara. Bioflygbränsle tillverkad på använd frityrolja reducerar koldioxidutsläppet med upp till 80 procent i jämförelse med samma mängd fossilt flygbränsle. Camelina reducerar utsläppet med cirka 60 procent.

Fly Green Fund är en ekonomisk förening utan vinstintresse med målet att kick-starta den svenska marknaden för bioflygbränsle. Detta gör de genom att erbjuda minskat klimatavtryck vid flygning. 25 procent av intäkterna går till forskning för att få fram en svensk produktion och 75 procent används till bioflygbränsle som tankas vid svenska flygplatser.

Dessa företag är med i Destination Sigtunas samarbete för en hållbar destination:
1909 Sigtuna Stadshotell, 32 rum & kök, Best Western Arlanda Hotellby, Best Western Park Airport Hotel, Clarion Hotel Arlanda Airport, Destination Sigtuna, Hotell Kristina, Kämpasten, Radisson Blu Arlandia Hotel, Radisson Blu SkyCity Hotel, Rosersbergs slottshotell, Sigtunahöjden Hotell & Konferens, Sigtunastiftelsen Hotell & Konferens, Stora Brännbo Konferens och Hotell samt Wenngarn Hotell & Konferens.

För mer information om Fly Green Fund, kontakta: 
Hans Wennerholm, styrelsemedlem Fly Green Fund, e-post: info@flygreenfund.se

Läs mer på hallbardestination.se


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se