2013-10-23 13:14Pressmeddelande

Sigtunas hållbara samarbete till final i TRIP Award

null

Den 4 december är det dags för TRIP Award - rese- och turistnäringens årliga pris till framgångsrika företag och duktiga entreprenörer. Destination Sigtunas hållbara samarbete är nominerade i kategorin Årets uppstickare. Vinnarna koras i samband med Svenska Turistgalan.

RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, har sedan 2005 delat ut TRIP Award för att uppmärksamma det goda företagandet inom näringen. I år är "Green Innovation" ett övergripande tema.

-I Sigtuna har hotellen på ett unikt sätt lagt konkurrens åt sidan och ser samarbete som ett verktyg för att skapa en hållbar utveckling. Som Sveriges fjärde största hotelldestination har vi ett extra ansvar, säger Camilla Zedendahl, vd för Destination Sigtuna.

Destination Sigtunas samarbete kring en hållbar destination består av:

32 rum & kök, Arlanda Airport Conference, Best Western Arlanda Hotellby, Clarion Hotel Arlanda, Ibis Styles Stockholm Arlanda Airport, IFL Kämpasten, Kristina Hotell, Radisson Blu Arlandia Hotel, Radisson Blu Sky City Hotel, Rosersberg Slottshotell, Sigtunahöjden Hotell & Konferens, Sigtunastiftelsen Hotell & Konferens, Steningevik Konferens samt Stora Brännbo Konferens och Hotell. Dessutom ingår Destination Sigtuna AB och Stockholm Arlanda Airport.


Kategorier och finalister till TRIP Award 2013:

Årets innovation

- PinMeTo
- Dockspot
- Äventyrsgruvan

Årets uppstickare

- Kalmar Triathlon
- Destination Sigtuna – Flycar

Starkast comeback

- Spritmuseum
- Isaberg Mountain Resort
- Copperhill Mountain Lodge

Bäst nyttjande av marknadsföring och distribution

- Universeum för ”dinosauriekampanj”
- SCR Svensk Camping för ”Gone Camping”
- Dansbandsveckan i Malung för ”På väg till Malung”


Vinnarna utses den 4 december i samband med Svenska Turistgalan i Stockholm. Svenska Turistgalan arrangeras av RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige. Läs mer på www.turistgalan.se. Läs mer om priset på www.turistgalan.se/ta.



Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se