2011-03-23 13:54Pressmeddelande

Sigtuna – where Sweden begins presenteras på TUR-mässan - förbereder sig inför Tällberg Forum in Sigtuna 2011

Sigtuna går i år från att vara äldst till att vara först. Efter ett långt och idogt arbete med varumärket har Sigtuna positionerat sig som först, Sigtuna – where Sweden begins. Samtidigt förbereder sig destinationens aktörer inför sommarens Tällberg Forum in Sigtuna 2011.

För över 1 000 år sedan hade Kung Erik Segersäll en vision – att bygga ett land.
För att förverkliga sin framtidssyn byggde han den första staden – Sigtuna. En stad som saknade motstycke. Här samlade han folk ifrån när och fjärran och här växte Sverige fram.

I Sigtuna präglades de första mynten och Sveriges första kvinnliga helgon, dotter till Kung Erik, härstammar från Sigtuna. Och på den vägen har det fortsatt. 1697 var Sigtuna först med en allmän folkskola för alla barn i bygden. 1950 byggdes Arlanda, Sveriges främsta flygplats som idag är världsledande inom miljöarbete. Tillsammans med besöksnäringen har Arlanda skapat den första klimatneutrala zonen.

- Historien är viktig, men än viktigare är vår tradition av nytänkande och viljan att blicka framåt. En önskan att ligga i framkant och våga vara först, säger Camilla Zedendahl, VD på Destination Sigtuna. Därför känns det extra roligt att välkomna de 700 internationella besökare som väntas till Tällberg Forum in Sigtuna 2011 i sommar.

Och Camilla menar att anledningen till att Sigtuna lyckas att ligga i framkant beror på destinationens samlade åtagande, under ett nytt varumärke och ledordet ”först”.

- Alla i vår destination, företagen, samarbetspartners,  kommunen och invånarna arbetar aktivt med att värna om vår historia samtidigt som de jobbar för att skriva Sigtunas framtida historia genom att fortsätta att sätta Sigtuna först på kartan även framöver, säger Camilla Zedendahl.

Tillsammans på TUR-mässan står Destination Sigtuna med Stockholm Arlanda Airport, Steninge Slottsgalleria och Rosersbergs slott i Stockholm Visitors Boards monter F 02:60. Under mässan smyglanserar även Destination Sigtuna sin destinationsguide som iPad-applikation genom att lotta ut en iPad via sin fan-sida på Facebook.

Fakta om varumärket:

Varumärket Sigtuna - where Sweden begins är framtaget av Destination Sigtuna i samarbete med Julian Stubbs, internationell varumärkesstrateg, och Peter Langer, AD på kommunikationsbyrån Up There, Everywhere, och omfamnar destinationens fyra delar – Arlanda, Märsta, Rosersberg och Sigtuna. Unika samarbeten har också lett till den första klimatneutrala destinationen och att Sigtuna står värd för sommarens Tällberg Forum.

Läs mer på www.destinationsigtuna.se/bransch

För mer information kontakta:

Camilla Zedendahl, vd, Destination Sigtuna, tel: 0709-906973

E-post: camilla.zedendahl@destinationsigtuna.se

Sofia Hiller, pressansvarig  Destination Sigtuna, tel: 073-640 16 20

E-post: sofia.hiller@destinationsigtuna.se

Större evenemang i Sigtuna 2011

Steninge Lantlivsdagar, 27-29 maj

Tre dagar fyllda med inspirerande, kreativa, fartfyllda och roliga inslag på temana Trädgård och Mat, Mode och Inredning, Teknikpark och Barnäventyr.

Ingegerdsdagen  i Sigtuna stad, 4 juni

Lär dig mer om Sveriges första kvinnliga helgon Ingegerd. Rysk kulturdag med populärhistoriska föredrag kring de medeltida kontakterna Sigtuna hade med Ryssland och Novgorod.

Vikingamarknad i Sigtuna stad, 4-5 juni

Möt vikingar, lär om deras hantverk och pröva på själv.

Barnteater på Steninge Slottsgalleria, 21 juni-31 juli, tis-sön.

Steninge satsar på lustfylld, rolig och actionladdad sommarteater för hela familjen med två olika föreställningar per dag. Rekommenderas från 2 år och uppåt.

Allsångskvällar på Steninge slott, varje söndag 26 juni-31 juli

Sjung med en av Sveriges främsta körledare, Gabriel Forss, i Steninge Slottspark.

Tällberg Forum in Sigtuna, 29 juni -3 juli

500 ledare och tänkare från hela världen samlas i Sigtuna. Under ”En kväll för Framtiden” den 2 juli kan du ta del av spännande samtal, medeltidsparad och storslagen utomhuskonsert med Stockholms Läns Blåsarsymfoniker och kör som framför det välkända körstycket Carmina Burana.

Båtturer med Strömma Stockholm-Sigtuna-Skokloster, 2 juli – 21 augusti, onsdag-söndag

Populär båttur med Strömma där kryssningsvärden berättar om färdvägen och tidsresan. I Sigtuna

och på Skoklosters slott erbjuds guidade turer.

Opera på Hotell Kristina, 2, 13, 19 och 20 augusti

Högklassig operaunderhållning på den vackra gården med tillhörande grillbuffé.

Sigtuna Möte, en marknad i 1912 års anda, 27-28 augusti

Marknadsdagar med musik, dans och tidsenligt hantverk där många besökare också passar på att klä sig som då. Från sagans värld kommer Tant Brun, Grön, Gredelin och Farbror Blå på besök.

Steninge Julmarknad, 12 november-23 december

Sveriges största julmarknad inomhus.

Sigtuna Julmarknad, 27 november,  4, 11 och 18 december

De fyra söndagarna före jul fylls stadens gator och torg med julkänsla från förr.

Musik och dans kring granen. Traditionellt hantverk och Tomten själv kommer på besök.

Läs mer om Sigtunas evenemang på www.destinationsigtuna.se