Sigtuna går i år från att vara äldst till att vara först. Efter ett långt och idogt arbete med varumärket har Sigtuna positionerat sig som först, Sigtuna – where Sweden begins. Samtidigt förbereder sig destinationens aktörer inför sommarens Tällberg Forum in Sigtuna 2011.
För över 1 000 år sedan hade Kung Erik Segersäll en vision – att bygga ett land.
För att förverkliga sin framtidssyn byggde han den första staden – Sigtuna. En stad som saknade motstycke. Här samlade han folk ifrån när och fjärran och här växte Sverige fram.
I Sigtuna präglades de första mynten och Sveriges första kvinnliga helgon, dotter till Kung Erik, härstammar från Sigtuna. Och på den vägen har det fortsatt. 1697 var Sigtuna först med en allmän folkskola för alla barn i bygden. 1950 byggdes Arlanda, Sveriges främsta flygplats som idag är världsledande inom miljöarbete. Tillsammans med besöksnäringen har Arlanda skapat den första klimatneutrala zonen.
- Historien är viktig, men än viktigare är vår tradition av nytänkande och viljan att blicka framåt. En önskan att ligga i framkant och våga vara först, säger Camilla Zedendahl, VD på Destination Sigtuna. Därför känns det extra roligt att välkomna de 700 internationella besökare som väntas till Tällberg Forum in Sigtuna 2011 i sommar.
Och Camilla menar att anledningen till att Sigtuna lyckas att ligga i framkant beror på destinationens samlade åtagande, under ett nytt varumärke och ledordet ”först”.
- Alla i vår destination, företagen, samarbetspartners, kommunen och invånarna arbetar aktivt med att värna om vår historia samtidigt som de jobbar för att skriva Sigtunas framtida historia genom att fortsätta att sätta Sigtuna först på kartan även framöver, säger Camilla Zedendahl.
Tillsammans på TUR-mässan står Destination Sigtuna med Stockholm Arlanda Airport, Steninge Slottsgalleria och Rosersbergs slott i Stockholm Visitors Boards monter F 02:60. Under mässan smyglanserar även Destination Sigtuna sin destinationsguide som iPad-applikation genom att lotta ut en iPad via sin fan-sida på Facebook.
Fakta om varumärket:
Varumärket Sigtuna - where Sweden begins är framtaget av Destination Sigtuna i samarbete med Julian Stubbs, internationell varumärkesstrateg, och Peter Langer, AD på kommunikationsbyrån Up There, Everywhere, och omfamnar destinationens fyra delar – Arlanda, Märsta, Rosersberg och Sigtuna. Unika samarbeten har också lett till den första klimatneutrala destinationen och att Sigtuna står värd för sommarens Tällberg Forum.
Läs mer på www.destinationsigtuna.se/bransch
För mer information kontakta:
Camilla Zedendahl, vd, Destination Sigtuna, tel: 0709-906973
E-post: camilla.zedendahl@destinationsigtuna.se
Sofia Hiller, pressansvarig Destination Sigtuna, tel: 073-640 16 20
E-post: sofia.hiller@destinationsigtuna.se
Större evenemang i Sigtuna 2011
Steninge Lantlivsdagar, 27-29 maj
Tre dagar fyllda med inspirerande, kreativa, fartfyllda och roliga inslag på temana Trädgård och Mat, Mode och Inredning, Teknikpark och Barnäventyr.
Ingegerdsdagen i Sigtuna stad, 4 juni
Lär dig mer om Sveriges första kvinnliga helgon Ingegerd. Rysk kulturdag med populärhistoriska föredrag kring de medeltida kontakterna Sigtuna hade med Ryssland och Novgorod.
Vikingamarknad i Sigtuna stad, 4-5 juni
Möt vikingar, lär om deras hantverk och pröva på själv.
Barnteater på Steninge Slottsgalleria, 21 juni-31 juli, tis-sön.
Steninge satsar på lustfylld, rolig och actionladdad sommarteater för hela familjen med två olika föreställningar per dag. Rekommenderas från 2 år och uppåt.
Allsångskvällar på Steninge slott, varje söndag 26 juni-31 juli
Sjung med en av Sveriges främsta körledare, Gabriel Forss, i Steninge Slottspark.
Tällberg Forum in Sigtuna, 29 juni -3 juli
500 ledare och tänkare från hela världen samlas i Sigtuna. Under ”En kväll för Framtiden” den 2 juli kan du ta del av spännande samtal, medeltidsparad och storslagen utomhuskonsert med Stockholms Läns Blåsarsymfoniker och kör som framför det välkända körstycket Carmina Burana.
Båtturer med Strömma Stockholm-Sigtuna-Skokloster, 2 juli – 21 augusti, onsdag-söndag
Populär båttur med Strömma där kryssningsvärden berättar om färdvägen och tidsresan. I Sigtuna
och på Skoklosters slott erbjuds guidade turer.
Opera på Hotell Kristina, 2, 13, 19 och 20 augusti
Högklassig operaunderhållning på den vackra gården med tillhörande grillbuffé.
Sigtuna Möte, en marknad i 1912 års anda, 27-28 augusti
Marknadsdagar med musik, dans och tidsenligt hantverk där många besökare också passar på att klä sig som då. Från sagans värld kommer Tant Brun, Grön, Gredelin och Farbror Blå på besök.
Steninge Julmarknad, 12 november-23 december
Sveriges största julmarknad inomhus.
Sigtuna Julmarknad, 27 november, 4, 11 och 18 december
De fyra söndagarna före jul fylls stadens gator och torg med julkänsla från förr.
Musik och dans kring granen. Traditionellt hantverk och Tomten själv kommer på besök.
Läs mer om Sigtunas evenemang på www.destinationsigtuna.se
Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se