2009-06-09 15:19Pressmeddelande

Sigtuna Turism inleder samarbete med Historiska museet

Sigtuna Turism inleder samarbete med Historiska museet

Sigtuna Turism och Historiska museet i Stockholm inleder ett nytt samarbete kring vikingatiden i sommar. Startskottet för denna satsning, som bygger på ett gemensamt utbyte, är 13 juni. Premiärdagen både för Sigtunas Vikingaby och Historiska museets vikingasommar. Historiska museets besökare får fri entré till Sigtunas vikingaby och vikingabyns besökare får i sin tur specialerbjudandet "gå två betala för en" till Historiska museet, som har världens största vikingautställning med över 4000 originalföremål.

- Vi vet att det finns ett stort intresse för vikingatiden, inte minst från våra utländska turister. Därför känns det särskilt roligt att vi gemensamt kan jobba för att de får en spännande upplevelse och ett mervärde vid sitt besök. Min förhoppning är att denna satsning gör att vi tillsammans kan bidra till att levandegöra och fördjupa kunskapen om vår tidiga historia, säger Camilla Zedendahl vd för Sigtuna Turism.

- Det känns naturligt att samarbeta kring Vikingatemat, säger Historiska museets chef Lars Amréus. Historiska museet och Vikingabyn i Sigtuna kompletterar varandra på ett bra sätt.

Vikingasommar på Historiska museet

Under sommaren är Historiska museets gård fylld av vikingaaktiviteter för hela familjen. Man kan bland annat rista runor, klä ut sig i vikingakläder eller prova på vikingatida lekar och spel. Varje dag under sommaren visas vikingautställningen, både på svenska och engelska.

Vikingasommar på Historiska museet pågår 13 juni-30 augusti, varje dag kl. 11-16. Vikingautställningen visas på engelska varje dag kl. 13 och på svenska varje dag kl. 14.

Sigtunas Vikingaby

Sigtunas Vikingaby ligger inne i centrala Sigtuna alldeles vid Mälarens strand. Nytt för i år är att Vikingaskeppen Nöireven och Langsveiger, som var med i filmen om Arn, tar med besökarna ut på vikingarodd. Inne i byn får besökaren uppleva hur livet kunde te sig för tusen år sedan, den tid då Sigtuna, Sveriges första stad grundades. Besökaren får bland annat pröva långbågsskytte, brödbakning över öppen eld och vikingatida hantverksmetoder.

Vikingabyn är öppen dagligen mellan kl. 11-18 från den 13 juni till den 2 augusti.

Presskontakter:

Sigtuna Turism

Sofia af Geijerstam, pressansvarig Sigtuna Turism. 08 594806 54 / 0735 93 55 68 E-post: sofia.geijerstam@sigtunaturism.se Web:www.sigtunaturism.se

Historiska museet

Ulrika Mannberg, pressansvarig Statens historiska museum Tel: 08-5195 57 31, Mobil: 070 601 45 07 E-post: ulrika.mannberg@historiska.se

Webb: www.historiska.se