2008-03-13 11:02Pressmeddelande

Sigtuna trea i tävlingen Årets bästa turistbroschyr

Sigtuna Turism tog brons i Sveriges bästa Turistbroschyr 2007. I kombination med de nya versionerna av hemsidorna sigtunaturism.se och sigtunagolf.se stärker destinationen ytterligare sin profil. Det är andra gången Sigtuna toppar i Sveriges Turistjournalisters tävling. I konkurrens med ett 60-tal deltagare mottog Sigtuna Turism priset på TUR-mässan i Göteborg. Första pris gick till Svenskt Kulturarvs ”Upptäcksresan” och andraplatsen till Visit Småland. Motiveringen till Sigtunas tredjepris lyder: ”Med balanserad lekfullhet och inslag av lustfylldhet lockar Sigtuna 2007 till läsning och fortsatt nyfikenhet på vad destinationen kan erbjuda. Med en stark tradition i botten och nutiden i fokus speglar Sigtuna 2007 den mångfald och spänst som besökare efterfrågar. En smakfull blandning av berättande och kommersiella inslag gör Sigtuna 2007 till en njutningsfull upplevelse i behändig form.” Även 2006 års guide var nominerad och blev trea i 2006 års tävling. Viktiga kriterier är informationstäthet, lockelse, konsekvens, tydlighet och särprägel. Juryn premierar samarbeten av olika slag och väger in de tävlandes hemsidor. - Jag tror att vår nya hemsida, som speglar turistguidens koncept med lika delar reportage och fakta, har gjort att vi ligger i topp. Vi har dessutom en ny golfhemsida med samma koncept vilket stärker vår profil. Det är fantastiskt roligt, säger Camilla Zedendahl, vd Sigtuna Turism AB Tävlingen arrangeras av föreningen Sveriges Turistjournalister (STJ) i samarbete med VisitSweden samt de utländska turistkontoren i landet, Antor. Fakta: Sigtuna Arlanda besöksguide är gjord i samarbete med reklambyrån Patrik Sthlm. Upplagan är 120 000 ex och turistguiden är helt annonsfinansierad. Sigtuna Turism AB bildades 1992. Uppdraget är att utveckla besöksnäringen i samarbete mellan näringsliv och kommun. Sigtuna Turism AB driver en året runt öppen turistbyrå med butik och de fyra nätverken; Congress Arlanda, Konferens Sigtuna, Frukostklubben och Sigtuna Golf. Näringslivet äger 77 procent och Sigtuna kommun 23 procent. Idag är över 100 samarbetspartners knutna till Sigtuna Turism AB. På TUR 08 lanseras en engelsk version av golfhemsidan www.sigtunagolf.se. Hemsidan www.sigtunaturism.se hade 2007 ca 320 000 besökare och antalet ökar stadigt. För mer information och bilder: Camilla Zedendahl, vd Sigtuna Turism AB, mobil 0709-906 973, e-post: camilla.zedendahl@sigtuna.se Sofia Hiller, pressansvarig Sigtuna Turism AB, mobil 073-640 16 20, e-post: sofia.hiller@sigtuna.se


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se