2019-02-05 12:06Pressmeddelande

Sigtuna – Sveriges nya skridskodestination

null

Den 17 februari avgörs Sveriges största skridskotävling, Sigtunarännet med start- och målgång i Sigtuna stad. Nytt för i år är att Marathon-SM i skridsko ingår i fulldistansloppet. Sigtunarännet är en riktig folkfest och förväntas locka 5000 besökare varav många skridskoentusiaster långt utanför Sveriges gränser.

-Vi är otroligt stolta och glada över att vår destination kan husera ett så välbesökt och omtyckt vinterevenemang som Sigtunarännet. Sigtunas unika läge invid Mälarens strand, närhet till Stockholm Arlanda Airport och vårt stora utbud av hotell- och konferensanläggningar, skapar fantastiska förutsättningar för att vi ska kunna fortsätta växa och utvecklas som en stark vinterdestination, inte minst för den internationella publiken. Det går att stå på skridskorna och vara ute på isen redan 45 minuter efter att man landat på Arlanda flygplats. Det är få destinationer som kan erbjuda något liknade, säger Anna Lakmaker, tf vd vid Destination Sigtuna.

Sigtunas varierande utbud av vinteraktiviteter, skapar gott om anledningar till att besöka destinationen vintertid. Förutom fantastiska upplogade naturisar, erbjuder Sigtuna längdskidspår, slalombacke, islandshästturridning, pulkabackar och vackra promenadstråk genom historiska miljöer. För den som vill njuta av vintern inomhus finns museum, ishallar, simhallar, bibliotek, biografer, slott och destinationens rika utbud av hotell, butiker, restauranger och caféer.  

Om Sigtunarännet
Sigtunarännet arrangeras för andra året i rad av den ideella föreningen Sigtuna Sports Club, i nära samarbete med Sigtuna kommun. Start- och målgång är i Sigtuna och den natursköna banan som kan variera något beroende på isförhållandena, förväntas passera såväl Stenige slott som Rosersbergs slott. Sigtunarännet arrangerar fyra olika lopp: Fulldistans (50 km), Halvdistans (25 km), ungdomsloppet Ice Cross Challenge och Skattjakten som är gratis för alla barn. Läs mer om Sigtunarännet här


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se