Intresset för vandring är rekordstort och siffror från Svenska Turistföreningen (STF) visar att nästan var fjärde svensk vill vandra på semestern. För att möta den ökande efterfrågan lanserar Destination Sigtuna nu Sigtunavandringskartor.se en sajt där man kan ladda ner 7 vandringsleder inom destinationen. Kartorna är även uppmärkta med tips på sevärdheter och bra platser för pauser som finns utmed vandringslederna.
Pandemin har gjort att många svenskar hittat ut i naturen då behovet av att koppla av i skog och mark har ökat. Det finns många hälsofrämjande aspekter med att vandra, dels mår vi såklart bra rent fysiskt av att röra på oss och det är skonsamt för kroppen att vandra, men att vistas i naturen har även flera mentala fördelar som att till exempel motverka stress.
Inom destinationen Sigtuna finns ett stort och varierat utbud av vandringsleder och stigar. Genom den nya vandringssajten blir sju av lederna nu digitala, däribland klassiska och välkända Upplandsleden men även nyare tillskott som två etapper av pilgrimsleden Ingegerdsleden finns nu tillgänglig i digital tappning.
Att göra våra vandringsleder tillgängliga digitalt känns som ett steg helt i rätt riktning. Genom det digitala kartverktyget gör vi det enklare för alla våra vandrare att hitta längs med lederna samtidigt som man får tips om sevärdheter, grillplatser, fina platser för pauser, var man kan checka in för övernattning och var man äter sin middag eller lunch. Detta gör destinationen Sigtuna än mer attraktiv för vandring, säger Anna Lakmaker, vd Destination Sigtuna
Sigtuna Vandringskartor.se är indelad i tre områden, Pilgrimsvandring med Ingegerdsleden, Upplandsleden och Övriga leder där Rävstaleden, Wenngarnsstigen, Steningedalsleden, Hällsbostigen och Askarerstigen ingår. Kartorna är även utmärkta med så kallade POI:er Point of Interest. Man kan till exempel se information om historiskt intressanta platser, pilgrimsvandra med vägledning från Sigtuna församling eller upptäcka boendealternativ, grillplatser, mat och dryck.
Läs mer om vandring i Sigtuna här: www.sigtunavandringskartor.se
Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se