2012-02-01 12:02Pressmeddelande

Sigtuna öppnar Sveriges första mobilhotell

null

Sigtuna öppnar Sveriges första mobilhotell

Dags att ladda batteriet? I Sigtuna kan du sova i en jumbojet, kungligt, femstjärnigt eller bara alldeles utmärkt på någon av destinationens 20 hotell- och konferensanläggningar på Arlanda, i Märsta, Rosersberg eller Sigtuna. Nu öppnar ytterligare ett hotell -för mobiltelefoner.

- Det känns roligt att öppna Sveriges första mobilhotell. Nu kan du checka in din mobil på vår turistbyrå i Sigtuna stad. Vi står redo med laddare och grön ström – free of charge, så kan du själv ge dig ut på stadens gator och roa dig med annat, säger Camilla Zedendahl, vd på Destination Sigtuna AB.

Utan kostnad kan man nu checka in sin mobil på laddning medan man själv besöker Sveriges första stad. Destination Sigtuna höjer nu sin servicenivå och erbjuder mobilladdare för alla typer av mobiler.

 

Om att bo och mötas i Sigtuna

Sveriges första mobilhotell öppnar på turistbyrån i Sigtuna stad idag den 1 februari. Inom destinationen Sigtuna är hotell- och konferensnäringen stark. Sedan 2009 har de tillsammans med Stockholm Arlanda Airport och Destination Sigtuna arbetat tillsammans för att skapa en hållbar utveckling för destinationen, något som prisade med ”Ecologistic Award 2011”.

Med över 500 000 gästnätter per år ligger destinationen Sigtuna på fjärde plats i Sverige när det gäller hotellnätter. Här finns 2 600 bäddar fördelat på 20 hotell inom 15 minuter från Arlanda. 1 november tillkommer 414 rum. Besöksnäringen omsätter nästan 2 miljarder kronor årligen och ger arbete åt ca 1 500 årssysselsatta (exkl Stockholm Arlanda Airport). Det är mer än omsättningen i många svenska län. Besöksnäringsomsättningen inklusive Stockholm Arlanda Airport uppgår till ca 22 miljarder kronor.

 

För mer information kontakta:

Camilla Zedendahl, vd Destination Sigtuna AB, mob: 070-990 69 73, camilla.zedendahl@destinationsigtuna.se

Mer info på destinationsigtuna.se och sigtunamobilhotell.se


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se