2019-06-20 11:00Pressmeddelande

Sigtuna närmar sig 1 miljon gästnätter

Sigtuna ligger på fjärde plats i den nationella gästnattsstatistiken, efter storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö. Färska siffror från analysföretaget Resurs, visa att Sigtuna hade över 952 000 övernattande gäster under 2018. Det motsvarar en ökning med nästan 50 procent på tio år och nu hoppas man på att nå över 1 miljon-strecket under 2020.

Destination Sigtuna har sedan 2008 gjort ekonomiska mätningar över hur besöksnäringen påverkar destinationen och de senaste siffrorna visar att turistomsättningen uppgick till 2,4 miljarder kronor under 2018.

-Sigtuna är Sveriges första stad och vi har välkomnat besökare i över 1000 år till vår plats. Det är mycket glädjande att se att besöksnäringen fortsätter att spela en central och viktig roll inom vår destination, säger Anna Lakmaker, vd på Destination Sigtuna.

82 procent svenskar
De svensk turisterna toppar gästnattstatistiken och står för 82 procent av alla gästnätter eller 772 000 övernattande. Bland det internationella gästerna toppar USA följt av Norge, Storbritannien, Tyskland.

-Vi märker att trenden att semestra på hemmaplan ökar och vår destination har mycket att erbjuda året om, oavsett om man är intresserad av historia, shopping eller aktivt liv. Vi har 24 hotell och vandrarhem inom destinationen som gör att vi kan erbjuda något för alla. Nu under sommaren lockar slotten, uteserveringar och bad längs Mälarens glittrande vatten. Fler och fler upptäcker också våra vackra vandringsleder och både Upplandsleden och Ingegerdsleden slingrar sig genom vår fina natur.

Fortsatt tillväxt
Sigtuna befinner sig i en expansiv region och mycket tyder på att den positiva utvecklingen fortsätter. Nästa år slår Comfort Hotel upp portarna på Arlanda Airport och Quality Airport Hotel byggs ut i samband med lanseringen av multikongresshallen Scandinavian XPO.

-Inom destinationen finns en lång tradition av att näringsliv och kommun samverkar för att skapa förutsättningar för en blomstrande besöksnäring. Det tror vi är en nyckelfaktor till varför vi ser en så fortsatt stark utveckling. Vi tror att vi når över en miljon övernattande gäster senast år 2020, säger Anna Lakmaker, vd på Destination Sigtuna.

*Resurs för Resor och Turism i Norden AB är ett oberoende analysföretag som genomför mätningar och analyser inom resor- och turismsektorn.

För mer information, vänligen kontakta,

Anna Lakmaker, vd Destination Sigtuna
0739-44 34 21anna.lakmaker@destinationsigtuna.se