I strålande solsken den 5 maj ägde den sjätte upplagan av Sigtuna Litteraturfestival rum. Så många som 650 besökare fick möjlighet att följa samtal mellan författare om allt från folkhemmet i skönlitteraturen till en utställning om att vara utsatt och stark på samma gång.
-Det var en härlig och givande dag och vi är naturligtvis mycket nöjda med deltagarantalet. Vi lyckades både locka en bred publik och lyfta fram Sigtuna stad som arena för spännande möten och samtal, säger Eva Camél Fuglseth, vd på Destination Sigtuna.
Dagen bjöd på ett digert program som bestod av både samtal, presentationer och en utställning. Bland annat samtalade Christoffer Carlsson och Kristina Ohlsson om vad som utmärker en bra kriminalroman, Anders Roslund och Marianne Rundström om brott och straff, och Jan Guillou och Marie-Louise Ekman om arvet efter 68-rörelsen. Barnen och bilderboksintresserade fick också stifta bekantskap med Pija Lindenbaum som läste högt på biblioteket, ställde ut konstverk om att vara barn och flicka, utsatt och stark på Sigtuna museum samt samtalade om den politiska bilderboken med Uje Brandelius.
Som en del av programmet arrangerades även Sigtuna Litteraturfestivals skoldag. Kommunens elever har under våren arbetat med olika läsprojekt som avslutades med författarmöten den 4 maj (länk till Sigtuna kommuns pressmeddelande: https://www.sigtuna.se/sv/Pressmeddelanden1/Skoldagen/).
Sigtuna Litteraturfestival 2018 arrangerades av Destination Sigtuna i samarbete med Märsta Förenade, Piratförlaget och Sigtuna kommun.
-Vi har haft ett mycket bra samarbete med Destination Sigtuna. Och resultatet, dvs. hela festivaldagen, överträffade alla förväntningar. Fantastiska författarframträdanden, entusiastisk publik och väldigt glada och trevliga Sigtunabor vart man än vände sig! Vi är överväldigade, säger Ann-Marie Skarp, förlagschef och vd för Piratförlaget.
För mer information, kontakta gärna:
Eva Camél Fuglseth
Destination Sigtuna
073-910 92 90
Christina Kivi
Piratförlaget
076-854 4964
Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se