2016-02-10 12:55Pressmeddelande

​Sigtuna laddar inför Vikingarännet

null

På söndag den 14 februari är det dags för Vikingarännet, världens största skridskotävling på naturis. Årets Vikingarännet löper i en 80 kilometer rund bana, med start och målgång i Sigtuna stad. På grund av isläget vid strandpromenaden och hamnen förläggs alla aktiviteter för allmänheten till land, och allmänheten uppmanas att upplåta isen till de tävlande åkarna denna dag.

Första starten går redan kl 08.00 och 1500 åkare förväntas delta. Kom och heja och se loppet från strandpromenaden och hamnen i Sigtuna stad.

Aktiviteter för besökare fram till kl. 14.00:

  • Vikingarännet 80 km, starten börjar kl. 08.00
  • Tjejrännet startar kl. 11.00, Samba St:Olofs slagverkare kickar igång uppvärmningen kl.10.45 på isen för åkarna
  • Halvrännet startar kl 11.30, Samba St:Olofs slagverkare kickar igång uppvärmningen 11.15 på isen för åkarna
  • Issäkerhet med Brandkåren Attunda vid Våfflan
  • Bygg islyktor med hela familjen (mellan Malmbryggan & minigolfbanan)
  • Kolbullar, våfflor och korvgrillning på land
  • Vikingar på plats

Det lilla Vikingarännet och Wings Hockey ungdomslags uppvisningsmatch är dessvärre inställda på grund av isläget.

För mer information om isarnas status och anmälan till tävlingarna se vikingarannet.com.

Presskontakt Vikingarännet:

Anders Tysk, generalsekreterare, mobil: 0705-14 01 80, anders.tysk@vikingarannet.com

För mer information om det publika arrangemanget i Sigtuna, kontakta:

Catarina Sandin, Destination Sigtuna, mobil: 070-315 79 35

Presskontakt Destination Sigtuna:

Sofia Hiller, mobil: 073-640 16 20, e-post: sofia.hiller@destinationsigtuna.se


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se