2017-11-01 11:47Pressmeddelande

​Sigtuna klimatutmanar Sveriges besöksnäring

null

Det är dags att lyfta blicken. I en debattartikel i branschtidningen Besöksliv uppmanar hotellnäringen i Sigtuna samt Swedavia besöksnäringen i Sverige att stötta utvecklingen av ett mer hållbart flyg. Kunskap och teknik finns - nu behöver alla vara med och skapa efterfrågan.

- Ska besöksnäringen fortsätta växa framgångsrikt är den beroende av flyget. Om vi som verkar i denna viktiga basnäring på allvar vill arbeta med hållbarhet borde vi bidra till ett fossilfritt flyg, menar Sigtunas hotellnätverk för en hållbar destination, bestående av 13 hotell samt Destination Sigtuna AB.

Teknik och kunskap finns. Bioflygbränsle är ett drop-in bränsle och idag kan upp till 50 procent blandas i det fossila bränslet. Det minskar koldioxidutsläppen med upp till 80 procent jämfört med fossilt flygbränsle. Problemet är att det i dagsläget är dyrt och att det produceras för lite. Svenska Fly Green Fund arbetar för att utveckla och stötta forskningen av en svensk produktion av bioflygbränsle.

- Vi tror att om fler företag och privatpersoner aktivt efterfrågar att få flyga på bioflygbränsle så skulle volymerna gå upp och med det skulle priset gå ner. Men - som med många andra produkter krävs en kund för att få igång marknaden. Genom Fly Green Fund kan vi driva på utvecklingen, säger Eva Camél Fuglseth, vd Destination Sigtuna AB.

I Sigtuna har hotellnäringen därför gått samman för att ekonomiskt stötta Fly Green Fund. Med start i november gör man också alla sina hotellgäster uppmärksamma på hur de kan kompensera sin egen resa. Swedavia kompenserar alla anställdas flygtjänsteresor med köp av bioflygbränsle som vid ett senare tillfälle tankas in i ett passagerarplan.

- Kan vi i Sverige vara med och utveckla världsmarknaden för ett mer hållbart flyg? Vi tror det. Sverige har i nuläget flest flygplatser i världen från vilka det har flugits på bioflygbränsle och Swedavia var först i världen med att transportera bioflygbränsle till Stockholm Arlanda Airport via ordinarie transportvägar för flygbränsle. Genom satsningar på bioflygbränsle skapar vi både ett mer hållbart resande, fler arbetstillfällen i Sverige och en hållbarare svensk besöksnäring, säger Lena Wennberg, koncernmiljöchef Swedavia.

Dessa företag är med och utmanar:
1909 Sigtuna Stadshotell, 32 rum & kök, Best Western Arlanda Hotellby, Best Western Plus Park Airport Hotel Arlanda, Clarion Hotel Arlanda Airport, Hotell Kristina, Kämpasten, Radisson Blu Arlandia Hotel, Radisson Blu SkyCity Hotel Arlanda Airport, Rosersbergs Slottshotell, Sigtunahöjden Hotell & Konferens, Sigtunastiftelsen Hotell & Konferens, Stora Brännbo Konferens & Hotell, Destination Sigtuna AB samt Swedavia.

Läs mer på hallbardestination.se

Läs debattartikeln i Besöksliv här.


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se