2016-05-24 07:30Pressmeddelande

​Sigtuna får sitt första miljömärkta event

null

Sedan 2009 har Destination Sigtuna arbetat strategiskt med hållbarhetsfrågor för att skapa förändring och dela kunskap kring frågor som rör klimat, mat och samhälle. Under Sigtuna Litteraturfestival står ordets kraft, viktiga samhällsfrågor och social hållbarhet i fokus. Inför årets upplaga av festivalen 26-28 augusti genomgår nu evenemanget miljömärkningen Miljömärkt Event genom Håll Sverige Rent. 

Sigtuna Litteraturfestival har alltid tagit upp frågor som kopplar till social hållbarhet. Yttrandefrihet, demokratifrågor och läsning för unga står högt på agendan. Inför femårsjubileet blir Sigtuna Litteraturfestival även miljömärkt.

- Det har känts naturligt att se över Sigtuna Litteraturfestivals klimatpåverkan och att minska denna. I Sigtuna samarbetar vi för att skapa en hållbar destination så arbetet att miljömärka Sigtuna Litteraturfestival har gått lätt, men är inte desto mindre viktigt. Tillsammans har vi tagit fram nya rutiner som kan bli tillämpliga även vid framtida evenemang i hela kommunen, säger Camilla Zedendahl, vd för Destination Sigtuna.

Som ett led i miljömärkningen presenterar Litteraturfestivalen programpunkter på temat hållbarhet och miljö. Matlagarna och författarna Sara Ask och Lisa Bjärbo samtalar om grön och klimatsmart mat och under festivalen finns deras vegorätter på lunchmenyn.

Ett av målen med Destination Sigtunas och Sigtunas hotellnätverks hållbarhetsarbete är att tillsammans med besökare och partners göra både Sigtuna och Sverige till en bättre och renare plats där alla känner sig välkomna. För att erhålla denna miljömärkning från Håll Sverige Rent har eventet behövt uppfylla ett antal kriterier inom åtta olika områden som planering, inköp, avfall och nedskräpning, miljömärkta produkter, mat och dryck, transporter, energi och klimat och särskilda insatser.

Dessa åtgärder fokuserar Litteraturfestivalen på:

  • Att i första hand välja samarbetspartners som är Svanenmärkta och i andra hand genom att stödja icke-Svanenmärkta partners att utveckla sitt miljöarbete.
  • Att uppmuntra besökare att nyttja kollektivtrafiken och de förbindelser som finns från både Stockholm och Uppsala i första hand eller samåka med vänner!
  • Att tillhandahålla 16 stycken gratis laddstolpar så att besökare med elbil tryggt kan ta bilen till eventet.
  • Att införa nolltolerans mot nedskräpning och avfall ska med hjälp av ”treklövrar” sorteras åtminstone i följande fraktioner: matavfall, glas, plast, metall och pant.
  • Att stärka utbudet av vegetariska måltidsalternativ samt ekologiska dryckesalternativ hos samtliga samarbetspartners.
  • Att minska köpandet av färdigt flaskvatten genom att se till att eventets samarbetspartners serverar det bästa vattnet som finns – kranvatten upphällt på karaff. Hos dem kan besökarna även fylla på sina egna vattenflaskor med kranvatten.
  • Att minimera användandet av engångsmaterial och trycksaker. I den mån trycksaker används ska de tryckas på miljömärkt tryckeri om praktiskt möjligt.

Som en del i arbetet att vara ett Miljömärkt Event har Destination Sigtuna tagit fram en hållbarhetspolicy för Litteraturfestivalen. Läs den här.

Mer om Hållbar Destination: hallbardestination.se

Mer om Litteraturfestivalen: sigtunalitteraturfestival.se

Följ festivalen på facebook.com/sigtunalitt och Twitter: #Sigtunalitt

För mer pressinformation vänligen kontakta:

Camilla Zedendahl, VD Destination Sigtuna, 0709-906973 


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se