2013-04-09 10:42Pressmeddelande

Sigtuna bjuder in till Skandinaviens första BarCamp om hållbarhet och besöksnäring

null

Den 31 maj – 1 juni 2013 arrangeras Green Tourism Camp för första gången i Sverige. Inspirerade av IT- branschens BarCamp – en form av icke-konferens, testas ett innovativt och kreativt sätt att mötas i Sigtuna. Ett 50-tal personer med intresse för turism- och hållbarhetsfrågor välkomnas att dela tankar och kunskap.

-Det finns många goda hållbara initiativ och ambitioner inom den skandinaviska besöksnäringen. Att på riktigt få dela kunskap sätter igång spännande processer. Därför känns det självklart att vara med och prova ett helt nytt sätt att diskutera turism och hållbarhet. Här får alla deltagare möjlighet att lära och inspirera varandra. Vår ambition är att detta ska bli ett årligt återkommande möte, säger Camilla Zedendahl, vd Destination Sigtuna.

En BarCamp är en icke-konferens där varken talare, programpunkter eller seminarier är förutbestämda. Istället är det engagemanget från de medverkande som formar innehållet. Alla deltar på samma villkor i samtal och diskussioner. Här delar man med sig av kunskaper och erfarenheter. Agendan beslutas på plats utifrån gemensamma frågeställningar.  

Green Tourism Camp har tidigare arrangerats i Tyskland. I samverkan mellan det yska arrangörerna Karl & Karl och yieldforprofit och tillsammans med Destination Sigtuna tas nu konceptet till Sverige.  Även Green Meeting Industry Council, GMIC Sweden är engagerade i mötet.

-Hela GMIC:s verksamhetsidé vilar på att dela och skapa kunskap mellan människor som har intresse av hållbar utveckling. Genom BarCamp i Sigtuna ges en unik möjlighet till just detta och vi ser det som en självklarhet att stödja projektet. Flertalet av våra medlemmar kommer också att finnas med på plats för att dela med sig av sin erfarenhet från mötesindustrin, säger Patrik Dyrendahl, ordförande i GMIC Sweden.

Kort om Green Tourism Camp Scandinavia 2013:

Det första Green Tourism Camp arrangerades i november 2011 i Meiningen, Tyskland. Idén till den första tyska BarCampen med fokus på hållbarhet föddes av Wolf-Thomas Karl (Karl & Karl) och Brita Moosmann (yieldforprofit). Sedan dess har konceptet blivit populärt även i Schweiz och Österrike.

2012 fick konferensen ett skandinavisk inslag genom en virtuell session där deltagare från Sverige och Danmark bidrog med sina gröna erfarenheter. Det skandinaviska deltagandet födde idén om ett Green Tourism Camp i Sverige med deltagare från Sverige, Danmark, Norge och Finland samt att även koppla in engagerade aktörer från det tyska nätverket och GMIC Sweden.

Nu arrangeras mötet i Sigtuna. Sedan 2009 samarbetar besöksnäringen i Sigtuna för en hållbar utveckling utifrån en gemensam vision – att tillsammans göra skillnad. Som Sveriges fjärde största hotelldestination och hemkommun till Sveriges största flygplats Arlanda känner man ett särskilt ansvar vilket genomsyrar arbetet.

Mötet äger rum på Hotell Kristina som år 2012 vann Ekoligan, kategori konferensrestauranger med 60% ekologisk mat och dryck. Hotell Kristina är SVANEN- och KRAV-märkt.

För mer information och anmälan: http://www.green-tourism-camp.com Antalet biljetter är begränsat.

Presskontakt:

Camilla Zedendahl, Destination Sigtuna, mobil: 0709-906973, camilla.zedendahl@destinationsigtuna.se 

Patrik Dyrendahl, Green Meeting Industry Council Sweden, mobil: 0722-469041, patrik.dyrendahl@sfbio.se,


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se