Sigtuna Litteraturfestival tar paus under 2017. Under varumärket ”Del av Sigtuna Litteraturfestival” genomförs dock liksom tidigare den mycket omtyckta Skoldagen. I samarbete med Sigtuna kommun har satsningen på barn och ungas läsande gett elever chansen att möta och diskutera berättelser med många populära barn- och ungdomsförfattare. I år bjuds kommunens elever på läsprojekt under våren och författarmöten den 19 maj.
Litteraturen är ständigt närvarande i Sigtuna. Under året fortsätter Kultur och Fritid och biblioteken i Sigtuna kommun, genom bidraget Skapande Skola, satsningen på barn och ungas läsande genom den mycket omtyckta Skoldagen. Skoldagen har tidigare varit en del av Sigtuna Litteraturfestival, och fortsätter så att bli. Sigtuna Litteraturfestivals stora program tar däremot en paus från sin vanliga form för att hitta en ny och mer hållbar organisation för att återkomma under 2018.
Till Skoldagen den 19 maj bjuds eleverna in att läsa och möta:
Sigtuna Litteraturfestival har under åren bjudit in till en läsfest i slutet av augusti med ordets kraft i centrum. Senast deltog bl a Samar Yazbek, Booker-prisbelönade Anne Enright, Linda Olsson, Cynthia Haven, Kjell Westö, Andrzej Tichý, John Ajvide Lindqvist, Bob Hansson, Negar Naseh, Ebba Witt-Brattström och Sven Wollter m fl.
För mer information, kontakta:
Karin Andén, projektledare Skoldagen, tel: 08-591 261 80 alternativt 073-661 05 55
e-post: karin.anden@sigtuna.se
Eva Camél Fuglseth, vd, Destination Sigtuna AB, mobil: 073-910 92 90,
e-post: eva.camel@destinationsigtuna.se
Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se