2014-02-13 11:30Pressmeddelande

Sigtuna bjuder åter in till Skandinavisk BarCamp om hållbarhet

null

Den 9-10 maj arrangeras Green Tourism Camp Scandinavia för andra gången i Sverige. Inspirerade av förra årets BarCamp möts återigen besöksnäringen med intresse för hållbarhetsfrågor för att dela kunskap i Sigtuna.

En BarCamp är en icke-konferens där varken talare, programpunkter eller seminarier är förutbestämda. Istället är det engagemanget från de medverkande som formar innehållet. Alla deltar på samma villkor i samtal och diskussioner. Här delar man med sig av kunskaper och erfarenheter. Agendan beslutas på plats utifrån gemensamma frågeställningar.  

-Förra årets BarCamp var en succé. Vi hade deltagare från alla delar av besöksnäringen, miljöexperter, högskolor, studenter och vd:ar. Det var verkligen en upplevelse att få ta del av allas entusiasm, erfarenheter och funderingar. Hållbarhetsfrågorna står generellt högt på agendan för den svenska och skandinaviska besöksnäringen, och vi har mycket att lära av varandra, säger Camilla Zedendahl, vd för Destination Sigtuna AB.

Med ambitionen att skapa ett årligt återkommande möte bjöd Sigtuna in till en första Skandinavisk Green Tourism Camp i maj 2013. Liknande Green Tourism Camp har sedan 2011 arrangerats i Tyskland, Schweiz och Österrike.

Green Tourism Camp Scandinavia 2014 arrangeras av Destination Sigtuna AB tillsammans med Yield for Profit, Karl & Karl samt med stöd av GMIC Sweden.

- Självklart står vi bakom Sigtunas initiativ. Vi behöver en plats där man delar kunskap och inspirerar varandra. Att dela kunskap är nyckeln till framgång för en hållbar svensk besöksnäring, säger Patrik Dyrendahl ordförande i GMIC Sweden.

Mötet äger rum på Hotell Kristina som år 2012 vann Ekoligan, kategori konferensrestauranger med 60 procent ekologisk mat och dryck. Hotell Kristina är Svanen- och Krav-märkt.

För mer information och anmälan: green-tourism-camp.com Antalet biljetter är begränsat.

Kort om Sigtunas hållbara samarbete:

Sedan 2009 samarbetar besöksnäringen i Sigtuna för en hållbar utveckling utifrån en gemensam vision – att tillsammans göra skillnad. Som Sveriges fjärde största hotelldestination och hemkommun till Sveriges största flygplats Arlanda känner man ett särskilt ansvar vilket genomsyrar arbetet. Inom Sigtunas hotellsamarbete för en hållbar destination bestämde man sig våren 2013 för att fasa ut icke-certifierad palmolja ur matutbudet. I november släppte man en palmoljelista för att dela med sig av kunskap och för att underlätta för fler att följa efter. Sigtuna är en Fairtrade City och en Eko-kommun.

Destination Sigtunas samarbete kring en hållbar destination består av: 32 rum & kök, Best Western Arlanda Hotellby, Clarion Hotel Arlanda, Ibis Styles Stockholm Arlanda Airport, IFL Kämpasten, Hotell Kristina, Radisson Blu Arlandia Hotel, Radisson Blu Sky City Hotel & Arlanda Airport Conference, Rosersbergs Slottshotell, Sigtunahöjden Hotell & Konferens, Sigtunastiftelsen Hotell & Konferens, Steningevik Konferens samt Stora Brännbo Konferens och Hotell. Dessutom ingår Destination Sigtuna AB och Stockholm Arlanda Airport.

Läs mer på hallbardestination.se

Presskontakt:

Camilla Zedendahl, Destination Sigtuna, mobil: 0709 906973, e-post: camilla.zedendahl@destinationsigtuna.se 

Sofia Hiller, Destination Sigtuna, mobil: 073-640 16 20, e-post: sofia.hiller@destinationsigtuna.se



Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se