Med över 80 programpunkter och ca 1400 besökare var årets Sigtuna Litteraturfestival en succé. Nu är datumen för 2015 års festival satta till den 22-23 augusti. Visionen är att i brett samarbete fortsätta skapa nära möten mellan författare och läsare med hela Sigtuna stad som scen.
Under årets Sigtuna Litteraturfestival i augusti medverkade cirka 75 författare och samhällsengagerade, 20 olika förlag var representerade.
- Årets festival hade fler internationella inslag i programmet än tidigare år och vi livesände flera av programpunkterna på storbildsskärm vilket var uppskattat. Vi är också jätteglada över vår barn- och ungdomssatsning som vi nu ser fram emot att bredda. Nu börjar vi snart planera nästa års festival, säger Camilla Zedendahl, initiativtagare till Sigtuna Litteraturfestival och vd för Destination Sigtuna.
Tack vare ett brett samarbete mellan Destination Sigtuna, Sigtunastiftelsen, Sigtuna Museum, Sigtunas bibliotek, lokala aktörer och förlag kunde festivalen presentera 80 programpunkter, fördelade på två dagar i 15 lokaler. Flera av programpunkterna går att se i efterhand på sigtunalitteraturfestival.se
För Sigtuna Litteraturfestival är samarbete ett ledord såväl som ett arbetssätt. Samarbetet präglas av en gemensam övertygelse om att ord ger kraft och att möten och nära samtal mellan människor, med litteratur som utgångspunkt, är viktigt.
Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se