2008-12-18 11:59Pressmeddelande

Rekordmånga besökare till Sigtuna Julmarknad

null

Pressmeddelande från Sigtuna Turism

Rekordmånga besökare till Sigtuna Julmarknad

Sigtunas julmarknader har lockat rekordmånga besökare i år. Närmare 15. 000 personer vid varje marknadstillfälle är vad arrangören Sigtuna Turism uppskattar det till.

- Det är fantastiskt roligt. Det bor drygt 7000 personer i Sigtuna - att lyckas fördubbla den siffran varje söndag före jul betyder självklart en hel del handlarna i staden. Dessutom är det ett gyllene tillfälle att visa Sigtuna från sin bästa sida. Jag vet att det finns de som har valt att flytta hit efter ett besök på julmarknaden. Det tycker jag är ett gott betyg, säger Camilla Zedendahl vd Sigtuna Turism.

Trots konkurrens från många julmarknader runt omkring har marknadsplatserna varit fullbokade under samtliga söndagar.

- Vi har tagit in precis så många utställare som vi kan få plats med och har ändå haft en väntelista till varje söndag. Vi tror att många uppskattar Sigtunas julmarknader just för att vi håller oss till ett traditionellt koncept. Sedan är ju staden i sig en väldigt fin inramning som skapar en äkta känsla av gammaldags jul, konstaterar Liselotte Fransson och Maria Collin projektledare för Sigtuna Julmarknad.

Parkeringsplatser brukar vara ett bekymmer, men även där har det fungerat väl.

- Sigtuna kommun är generösa som upplåter parkering vid skolgårdarna och det hjälper givetvis. Sedan kan vi bara glädja oss åt att se hur vilken hänsyn besökarna visar varandra. De flesta tar det lugnt och försöker parkera så vettigt det bara går, fortsätter Liselott Fransson.

Nu på söndag det dags för den sista julmarknaden för i år.

För mer information eller pressbilder kontakta:

Sofia af Geijerstam, pressansvarig Sigtuna Turism 08594806 54 / 0735 93 55 68

Camilla Zedendahl, vd Sigtuna Turism 08594806 59 / 0709 906 973


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se