- Skoldag, förfest och författarlandskamp i fotboll är några av årets nyheter
Idag släpps programmet för den fjärde upplagan av Sigtuna Litteraturfestival 22-23 augusti. Utöver författarmöten och samtal där ordets kraft står i centrum får festivalen i år en förfest redan på fredagen och utökas med en egen skoldag. Dessutom bjuder festivalen på en författarlandskamp i fotboll mellan Sverige och Finland, vilka aldrig tidigare har mötts.
Med cirka 70 programpunkter bjuder Sigtuna Litteraturfestival in till en läsfest med ordets kraft i centrum. En rad aktuella internationella och svenska författare deltar såsom Masha Gessen, Dorthe Nors, Kerstin Ekman, Agneta Pleijel, Håkan Nesser, Lena Andersson, Kristina Kappelin och Elin Lucassi.
I årets nya satsning med en egen skoldag deltar 26 skolklasser från hela Sigtuna kommun. Under lördagen bjuds även festivalbesökarna på Lilla Litteraturfestivalen med flera programpunkter med barn- och ungdomslitteratur.
- Vår vision är att skapa nära möten mellan författare och läsare, och även författare emellan. Jag ser fram emot dessa spännande möten och viktiga samtal som bl a berör demokrati och yttrandefrihet i vår tid, säger Camilla Zedendahl, initiativtagare till Sigtuna Litteraturfestival och vd för Destination Sigtuna.
Ur barn- och ungdomsprogrammet, Lilla Litteraturfestivalen:
Ur programmet:
Se hela programmet på: sigtunalitteraturfestival.se
Med dryga 70-talet punkter på programmet bjuds det på samtal, debatter och författarmöten varvade med workshops, bokfrukost, litterär gudstjänst, guidade turer och utställningar.
Årets Sigtuna Litteraturfestival arrangeras av Destination Sigtuna i brett samarbete med Sigtunastiftelsen, Sigtuna kommun, lokala företag och föreningar.
Följ festivalen på: facebook.com/sigtunalitt Twitter: #Sigtunalitt
För mer information kontakta:
Camilla Zedendahl, vd för Destination Sigtuna AB, mobil: 0709-90 69 73, e-post: camilla.zedendahl@destinationsigtuna.se
Sofia Hiller, pressansvarig, mobil: 073-640 16 20, e-post: sofia.hiller@destinationsigtuna.se
Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se