2010-10-26 13:44Pressmeddelande

Pressinbjudan: Destination Sigtuna - från äldst till först

Nytt varumärke samlar Sigtuna. Besöksnäringen får en förhandstitt under Destinationsdagen den 27 oktober på Stockholm Arlanda Airport.

Sigtuna är en plats i förändring. Med sin internationella prägel, starka besöksnäring och Sveriges största arbetsplats Stockholm Arlanda Airport är Sigtuna i dagsläget ett av Sveriges mest expansiva områden. På initiativ av Sigtuna Turism har nu ett nytt samlande varumärke tagits fram, som inte bara skall omfatta besöksnäringen utan hela destinationen och vad den står för idag.

Varumärket lanseras externt den 1 januari 2011, men vid en presentation för besöksnäringens aktörer presenteras konceptet och arbetet bakom.

Plats: Arlanda Business & Conference Center, SkyCity, Stockholm Arlanda Airport

Tid & Datum: onsdagen den 27 oktober kl. 11.05-12.00 samt fördjupning kl. 14.05-15.00

Se program: http://destinationsdag.turism.se/program

Medverkande:

Julian Stubbs, Brand Strategist – It´s all about the brand

Destinationsmarknadsföring kräver ett gemensamt engagemang och en vision. Julian Stubbs, internationell varumärkesexpert och mannen bakom Stockholm - the Capital of Scandinavia talar om hur man trots olika intressen och drivkrafter kan skapa en samsyn. Om styrkan och effekterna av ett gemensamt varumärke.

"Sigtuna har redan gjort ett fantastiskt arbete med att marknadsföra sig som turistdestination, men perspektivet har oftast varit det historiska. Idag har Sigtuna utvecklats till något annat, en destination med framtidsfokus. Det måste också avspeglas i varumärket."

Camilla Zedendahl, vd Sigtuna Turism – Det handlar om att vara först

Sigtuna är en destination med en stark besöksnäring. Camilla Zedendahl vd för Sigtuna Turism berättar om Sigtunas utveckling från traditionell turistdestination till dynamisk region och hur man kan inspireras av historien inför framtida utmaningar. Unika samarbeten har redan idag lett till den första klimatneutrala destinationen och att det nu står klart att Sigtuna får står värd för sommarens Tällberg Forum.

"När människor pratar om Sigtuna brukar Rådhuset och Stora gatan vara det första som kommer på tal, eller kanske julmarknaden. Faktum är att idag är Sigtuna så mycket mer. Och det nya varumärket ger oss ett effektivt verktyg att visa detta."

För mer information kontakta: Sofia Hiller, 073-6401620, sofia.hiller@sigtunaturism.se

Se även en introduktionsfilm på: www.destinationsigtuna.se 


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se