2012-05-15 14:46Pressmeddelande

Över 1000 dansare från mer än 10 länder samlas i Märsta 18-20 maj

Square Dance är friskvård för både för kropp och huvud. Koncentration och teamwork men framför allt den stora glädjen att få dansa med människor från hela världen.

Under Kristihimmelsfärds helgen samlas över 1000 dansare i Vikingahallen och Kunskapens hus i Märsta för att dansa till 9 internationella s.k. callers (från USA, Tyskland och Sverige) i flera parallella hallar samtidigt. Det är för 30:e gången som Swedish National Square Dance Convention går av stapeln och det blir en färgsprakande upplevelse.

Värd för eventet är den lokala Square Dance klubben Crazy Flutters som planerat inför detta under två år och ser till att alla dansare får en härlig och minnesrik upplevelse. Förutom dansen arrangeras cafeterior, lunchserveringar, annan underhållning, husbils/-vagns camping, masslogi, guidning i Sigtuna och mycket annat.

Modern Square Dance, som dansas till mycket blandad musik, från ballader till modern popmusik, har sina rötter i Europa där utvandrarna tog med sig sina folkdanser till Amerika. Där valdes det bästa ut från varje typ av dans och fogades ihop till massor av olika turer som idag bygger upp dansen. Det är fartfyllt och dansarna dansar i olika svårighetsnivåer. Syftet är dock alltid att alla ska få dansa så mycket som möjligt.

Även besökare som inte är dansare får komma helt kostnadsfritt och ta en titt på hur det går till. Det går också att prova på själv under söndagseftermiddagen. Alla är välkomna.

Mer information finns på: www.convention2012.se

Kontaktinformation: