2010-04-28 15:09Pressmeddelande

Nya Steninge Slottsgalleria öppnar 1 maj

Den 1 maj öppnar nya Steninge Slottsgalleria där heminredning samsas med kultur och restaurang i en unik historisk miljö. Här kan du njuta av en god lunch, shoppa vackra föremål i bruksbutik, eller följa med på en guidad visning av slottet.

I Steninge Slottsgalleria kan du besöka Orrefors Kosta Boda Bruksbutik. Här finner du glasföremål skapade med stor omsorg av skickliga glasblåsare från det småländska Glasriket. Produkterna är designade av glaskonstnärer och formgivare som Kjell Engman, Ulrica Hydman Vallien, Bertil Vallien, Erika Lagerbielke, Ingegerd Råman och många fler.

Den nya restaurangen Steninge kök & skafferi välkomnar dig och dina vänner till att njuta av naturligt god mat, bakverk och dryck!

I Entrébutik Steninge finns traditionellt livs från Svenskt mathantverk, Steninges eget smakrika te och honung från egna bikupor, gammeldags godisstrutar från Sockerbageriet, nallar från Bukowski och Ekelunds traditionella handdukar samt den aktuella kungliga bröllopsduken.

Dagliga guidade visningar i Slottet sommartid samt under öppningshelgen 1-2 maj. I slottet finns också en slottsbutik med Steninges handblåsta glas m.m.

Evenemang under 2010

Steninge Slottsgalleria öppnar 1 maj.
Barnens nationaldag 6 juni. Fullspäckat program med skojiga aktiviteter för alla barn. Barnvisningar, häst och vagn, ansiktsmålning, tipsrunda, barnmässa m.m.

Antikrundan besöker Steninge 29 augusti. Ta med dina antika föremål och visa upp dem för antikexperterna.

Julmarknad 13 november-23 december. Missa inte att besöka Sveriges största julmarknad inomhus. Fri entré.

Öppettider:  maj-aug mån-fre 11-19, lör-sön 10-17, sept-dec mån-fre 11-18, lör-sön 10-17.

För bildmaterial och mer information kontakta:

Pressansvarig: Jessika Krekula, 08-592 595 06, 070-215 82 46, E-post: jessika.krekula@steningeslott.com eller gå in på vår hemsida www.steningeslott.com