Den 1 maj öppnar nya Steninge Slottsgalleria där heminredning samsas med kultur och restaurang i en unik historisk miljö. Här kan du njuta av en god lunch, shoppa vackra föremål i bruksbutik, eller följa med på en guidad visning av slottet.
I Steninge Slottsgalleria kan du besöka Orrefors Kosta Boda Bruksbutik. Här finner du glasföremål skapade med stor omsorg av skickliga glasblåsare från det småländska Glasriket. Produkterna är designade av glaskonstnärer och formgivare som Kjell Engman, Ulrica Hydman Vallien, Bertil Vallien, Erika Lagerbielke, Ingegerd Råman och många fler.
Den nya restaurangen Steninge kök & skafferi välkomnar dig och dina vänner till att njuta av naturligt god mat, bakverk och dryck!
I Entrébutik Steninge finns traditionellt livs från Svenskt mathantverk, Steninges eget smakrika te och honung från egna bikupor, gammeldags godisstrutar från Sockerbageriet, nallar från Bukowski och Ekelunds traditionella handdukar samt den aktuella kungliga bröllopsduken.
Dagliga guidade visningar i Slottet sommartid samt under öppningshelgen 1-2 maj. I slottet finns också en slottsbutik med Steninges handblåsta glas m.m.
Antikrundan besöker Steninge 29 augusti. Ta med dina antika föremål och visa upp dem för antikexperterna.
Julmarknad 13 november-23 december. Missa inte att besöka Sveriges största julmarknad inomhus. Fri entré.
Öppettider: maj-aug mån-fre 11-19, lör-sön 10-17, sept-dec mån-fre 11-18, lör-sön 10-17.
För bildmaterial och mer information kontakta:
Pressansvarig: Jessika Krekula, 08-592 595 06, 070-215 82 46, E-post: jessika.krekula@steningeslott.com eller gå in på vår hemsida www.steningeslott.com
Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se