Sigtuna Turism har anställt Anni Silfver som ny verksamhetsutvecklare vid Arlanda Visitor Center, den turistinformation som årligen tar emot närmare 800.000 besökare på Stockholm Arlanda Flygplats. Anni efterträder Anna Lakmaker som nu går vidare till nya uppgifter.
- AVC är för många det allra första intrycket av Sigtuna och Stockholmsområdet. Ja kanske till och med Sverige. Att ha ett varmt välkomnande vid redan vid flygplatsen är därför en av våra viktigaste uppgifter, säger Anni Silfver ny verksamhetsutvecklare vid AVC.
Sigtuna Turism, LFV och Stockholm Visitors Board har sedan ett år tillbaka ett engagerat samarbete kring Arlanda Visitor Center. Under 2008 har AVC utvecklats till en betydelsefull och inspirerande mötesplats med fokus på både flyg och turism. AVC uppfyller alla de krav som ställs på en Blågul turistbyrå och står för en betydande del av de hotellbokningar som görs i Arlandaområdet. Flera aktörer har också utnyttjat AVC´s 300 kvadratmeter stora marknadsyta för att presentera det som Sigtuna- Arlanda regionen har att erbjuda.
Anni Silfver är född och uppvuxen i Sigtuna kommun och är sedan tidigare ett känt ansikte på Stockholm Arlanda Flygplats. Hon har bland annat erfarenhet från Arlanda Visitor Service och kommer närmast från tjänsten som besökskoordinator på LFV.
Hon tillträder sin tjänst den första veckan i december och tar över ansvaret som verksamhetsutvecklare i AVC från och med 1 januari 2009.
- Vi välkomnar Anni till Sigtuna Turism och är glada över att även fortsättningsvis ha en bra kraft på plats i AVC. Att Sigtuna har en tydlig närvaro på flygplatsen är en viktig del i vårt värdskapsarbete och vi ser fram emot en lika spännande framtida utveckling av AVC, säger Camilla Zedendahl vd Sigtuna Turism.
För mer information kontakta Sofia af Geijerstam, pressansvarig Sigtuna Turism
sofia.geijerstam@sigtunaturism.se
08 - 594806 54
0735 - 93 55 68
Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se