2011-02-17 10:49Pressmeddelande

Ny trädgårdsinspiration vid Arlanda tillsammans med Slottsträdgården Ulriksdal och Bo Rappne.

I höstas öppnade ett nytt visningshusområde ute vid Arlanda, Nybygget – Visningshus i Arlandastad. Här är det enkelt för de som söker sitt drömboende att hitta landets ledande husleverantörer på ett och samma ställe, centralt beläget vid Arlanda flygplats norr om Stockholm. Nu bygger man trädgårdsinspiration tillsammans med Slottsträdgården Ulriksdal och Bo Rappne. 

- Vår vision är att bli norra Europas största och bästa visningshusområde och att vara den självklara destinationen och inspirerande mötesplatsen för den som letar inspiration till nytt boende och är intresserad av arkitektur, design, inredning och trädgård, säger Marie Thunberg, Centrumledare på Nybygget.

 - Vi kommer att arrangera 3 temahelger per säsong. I helgen som gick hade vi Belysningshelg på Nybygget. Den 9-10 april är det dags för Trädgårdstemat och då visar Slottsträdgården Ulriksdal skisser på vår kommande trädgård som vi öppnar i september. Bo Rappne och Slottsträdgården Ulriksdals trädgårdsdesigners är på plats för tips och råd inför vårens och sommarens trädgårdsarbete!

- I Nybyggets trädgårdssatsning ingår också att vara med på både Äntligen Hemma-mässan den 17-20 februari och Rum och Trädgårdsmässan 10-13/3, båda på Kistamässan.

De som hittills valt att etablera sig på Nybygget är A-hus, Anebyhus, Animonhus, Forsgrens Timmerhus, Götenehus, Hudikhus, LB-hus, Skidstahus, Santex Uterum, Sverigestugan, X-HOUSE och Överbygg. Under de kommande åren kommer byggandet att fortsätta och målet är att ha 40 tomter färdigbyggda inom 3 år.

- För oss är det viktigt att hela familjen känner sig varmt välkommen. Det var därför självklart för oss att barnen har fått ett eget Barnens Nybygge, en egen by med lekstugor, vägar och trampbilar, fortsätter Marie Thunberg. I vår runda, röda Centrumbyggnad finns också barnens egna lekhörna med pyssel, sagoläsning och lek. Medan föräldrarna diskuterar husköp och inredning med husleverantörerna i lugn och ro, tar våra kreativa barnvakter hand om barnen och ser till att de får en härlig stund i vår barnhörna.

Både på utställningsytorna och i husen får man information och goda råd och mycket inspiration om både hus, produkter, tjänster, material och trender. Allt för att underlätta husbygge och husägande. I entrébyggnaden finns fyra utställningsytor där man möter utställare som Damixa, Arlanda Airport City, Steninge Slott, Fatboy och ledigatomter.se.

Öppetiderna är onsdag 14-19, lördag och söndag 11-16.

Marie Thunberg

Kommunikation och PR

0708-53 66 18


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se