- satsar på barn- och
ungdomslitteratur
Torsdagen den 15 maj släpps hela programmet för den tredje upplagan av Sigtuna Litteraturfestival 23-24 augusti. Här bjuds på ett gediget barn- och ungdomsprogram, debatter och samtal med både svenska och internationella författare med hela Sigtuna stad som scen.
Med cirka 70 programpunkter bjuder Sigtuna Litteraturfestival in till en läsfest för alla åldrar. Utöver den Pulitzer-belönade amerikanske författaren Richard Ford deltar en rad aktuella internationella och svenska författare såsom Erlend Loe, Josefine Klougart, Olivier Truc, Giovanni Montanaro, Majgull Axelsson, Lasse Berg, Sara Lövestam, Niklas Rådström och Sigtunas fristadsförfattare Ragip Zarakolu. Nytt för i år är satsningen på ett barn- och ungdomsprogram med Barnboksakademien, Berättarministeriet, högaktuella ungdomsförfattare och ett lokalt samarbete med skolorna.
- Barns läsning är en hjärtefråga för oss och vi vill självklart vara med och bidra till ungas läslust. Vi har skolklasser som förbereder sig genom att läsa en bok för att under festivalen sedan träffa författaren på plats, säger Karin Sallander, projektledare för Sigtuna Litteraturfestival.
Ur barn- och ungdomsprogrammet:
Dessutom blir det sagoläsning på olika språk, Muminteater, skrivarworkshop, tipspromenader, utställningar, boktipshörna, scen för poesiläsning och bokpyssel.
Fler höjdpunkter ur programmet:
Se hela programmet from 15 maj på: sigtunalitteraturfestival.se
Följ festivalen på: facebook.com/sigtunalitt Twitter: #Sigtunalitt
För mer information kontakta:
Camilla Zedendahl, vd för Destination Sigtuna AB, mobil: 0709-90 69 73, e-post: camilla.zedendahl@destinationsigtuna.se
Sofia Hiller, pressansvarig, mobil: 073-640 16 20, e-post: sofia.hiller@destinationsigtuna.se
Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se