2014-08-19 08:41Pressmeddelande

Museernas vårmöte 2015 till Sigtuna

null

Den 15-17 april 2015 möts Sveriges museer i Sigtuna. Sigtuna Museum och Destination Sigtuna står gemensamt som värd för det årliga vårmötet som samlar upp till 500 deltagare.

- I Sigtuna spelar kulturen en framträdande roll, både historiskt och i nutid. Här finns unika kulturarv och stora kultursatsningar görs av både kommun och näringsliv med goda samarbeten däremellan vilket gör Sigtuna till ett spännande val. Med sitt unika läge mellan Stockholm och Uppsala, vid Arlanda, blir det enkelt för våra medlemmar att ses här, säger Mats Persson, generalsekreterare på Riksförbundet Sveriges Museer.

Museernas vårmöte sker vartannat år i Stockholm, och vartannat år ute i landet. Mötet i Sigtuna är ett Stockholmsmöte. Mötet kommer att hållas på olika platser i Sigtuna kommun och dess närområde, bl a på Wenngarn slott, i Sigtuna stads olika kulturmiljöer samt på närliggande Skoklosters slott.

- Jag ser fram emot att visa upp våra samarbeten med lokalsamhället, ett helt nyrenoverat museum samt museets unika nybyggda föremålsarkiv till vår arkeologiska samling, säger Ted Hesselbom, chef för Sigtuna Museum

- Att valet föll på Sigtuna tror jag beror på vårt unika samarbete, mellan museet och vår starka hotellnäring. Staden är arenan och våra kulturmiljöer får fungera som kongresshall. Kombination av vår historia, våra kulturmiljöer erbjuder en unik mötesupplevelse, säger Camilla Zedendahl, vd för Destination Sigtuna.

För mer information kontakta:

Camilla Zedendahl, vd för Destination Sigtuna AB, mobil: 0709-90 69 73, e-post: camilla.zedendahl@destinationsigtuna.se

Ted Hesselbom, chef Sigtuna Museum, tel: 073-666 32 71, e-post: ted.hesselbom@sigtuna.se

Mats Persson, generalsekreterare på Riksförbundet Sveriges Museer, tel: 0708-11 60 40, e-post: 

mats.persson@sverigesmuseer.se



Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se