2016-05-18 11:48Pressmeddelande

​Mat på hotell har större klimatavtryck än energi, tjänsteresor och tvätt sammantaget

null

Som första destination i Sverige har Sigtuna och Arlandas hotell beräknat klimatpåverkan från utvalda matråvaror. Framtidens utmaning står nu klar. Maten har visat sig ha ett större klimatavtryck än energi, tjänsteresor och tvätt sammantaget. Nu satsar hotellen på kunskapsdelning och att inspirera sina gäster till att minska svinnet.

Sedan 2009 samarbetar Sigtunas och Arlandas hotell för att minska sin klimat- och miljöpåverkan. Fram till nu har fokus legat på att mäta energi, uppvärmning, resor och tvätt. Med hjälp av handlingsplaner har man kontinuerligt minskat sin påverkan inom dessa områden, samtidigt som antalet gäster ökat.

Inför årets klimatberäkningar beslutade hotellen runt Sigtuna och Arlanda att för första gången även inkludera klimatpåverkan från de matråvaror som har störst klimatpåverkan generellt, dvs proteiner från i huvudsak kött och fisk. Resultatet är att klimatpåverkan från kött, fisk och skaldjur samt ägg och mjölk totalt har en större klimatpåverkan (2 060 ton CO2e) än från hotellens energianvändning, tjänsteresor och tvätt. (1 090ton CO2e). Nötkött står för den klart största andelen av matens klimatpåverkan.

-Resultatet är en ögonöppnare för oss. Vi har sedan länge metodiskt arbetat för att minska vår klimatpåverkan. Mat är en stor del i upplevelsen inom turismindustrin och ska så vara. Då vi vill ta ansvar för vår verksamhet i ett större perspektiv är det viktigt för oss att ta reda på hur maten påverkar klimatet. Nu har vi fått viktig information om var vi bör lägga vårt fokus framöver, säger Camilla Zedendahl, vd på Destination Sigtuna.

Inom samarbetet har ett särskilt kocknätverk startats upp och våren 2015 gav Sigtuna och Arlandas kockar ut en receptsamling med goda recept på höna. Detta som en följd av att hönor bränns istället för att ätas. Under våren 2016 sätts ytterligare fokus på svinn och nu publicerar kockarna sina bästa svinnminskande tips varje vecka. Nästa vecka arrangerar även Sigtuna en icke-konferens om hållbarhet inom turism, möten och events. Ett 30-tal deltagare från hela Sverige och Åland möts för att dela kunskap och driva hållbarhetsfrågorna framåt. En av frågorna på agendan är matsvinn.

Totalt sett har klimatpåverkan inom Sigtuna minskat trots att antalet gäster ökat med 9 procent mellan år 2014 och 2015. Ser man per gäst minskade klimatpåverkan från 2,7 till 1,6 kg CO2e. Inkluderar man också maten hamnar klimatfotavtrycket på 4,7 kg CO2e per gäst. Detta är betydligt under ett europeiskt och internationellt snitt som snarare ligger på 10-30 kg per gäst.

Fakta om Sigtunas samarbete för en hållbar destination:

Sedan 2009 samarbetar Destination Sigtuna och 15 hotellanläggningar i Sigtuna och runt Arlanda med målet att skapa en hållbar destination. Som Sveriges fjärde största och snabbast växande hotelldestination och hemkommun till Stockholm Arlanda Airport har Sigtuna ett särskilt ansvar att säkerställa att utvecklingen sker på ett hållbart och ansvarsfullt sätt. Fokus inom nätverket är handling och kunskapsdelning kring frågor som rör klimat, mat och samhälle under mottot att tillsammans göra skillnad. Läs mer på hallbardestination.se

Dessa företag är med i Destination Sigtunas samarbete för en hållbar destination:

1909 Sigtuna Stadshotell, 32 rum & kök, Best Western Arlanda Hotellby, Best Western Park Airport Hotell, Brook Hotels Arlanda, Clarion Hotel Arlanda Airport, Destination Sigtuna, Hotell Kristina, Kämpasten, Radisson Blu Arlandia Hotel, Radisson Blu SkyCity Hotel, Rosersbergs slottshotell, Sigtunahöjden Hotell & Konferens, Sigtunastiftelsen Hotell & Konferens, Stora Brännbo Konferens och Hotell samt Wenngarn.


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se