2012-08-22 16:48Pressmeddelande

Marknadsdagarna Sigtuna Möte firar 100 år

null

Sigtuna Möte, som pågår 25-26 augusti, firar i år 100 år med pompa och ståt. Marknadsdagarna i 1912 års anda bjuder traditionsenligt på hantverk, musik, mat, dräkttävling och MYS-båtar. Jubileet till ära arrangeras femkamp, lawn-tennis, smådjursutställning, poesiläsning och äppelpajtävling. För sista gången återförenas också Sigtuna egna sagotanter Brun, Grön, Gredelin och farbror Blå.

Marknadsdagarna Sigtuna Möte är ett av Sigtunas mest populära årligen återkommande evenemang.  I hela Sigtuna stad pågår aktiviteter som är öppna för alla, stora som små. Under lördagen kör Strömma en jubileumstur med sin egen hundraåring M/S Gustafsberg VII från Stockholm till Sigtuna. Ombord på båten blir det poesiläsning, poesigruppen Jordens poeter läser bl a ”Wine möter Strindberg”, som de även uppträder med på plats i Sigtuna.

- Torparmor och hela hennes familj minglar runt i staden, och Mötesbröllopet går traditionsenligt av stapeln mitt på lördagen. Extra roligt är att ett rafflande MG-rally går i mål i Sigtuna. Men mest spännande är kanske att Redaktörskan har lovat att avslöja en stor hemlighet på söndagen, säger Camilla Zedendahl, vd för Destination Sigtuna.

Från år 1912 går det även att ta tidståget från Stora torget och in i framtiden. Under söndagen lanserar den framtida stadsdelen ”Norra Sigtuna stad” en Minecraft-tävling för barn och ungdomar. I spelet kan barn och ungdomar bygga och visa sin vision om hur de vill att Norra Sigtuna stad ska se ut. Ett spännande och visionärt sätt att engagera unga i stadsbyggandet. Även på Hotell Kristina dominerar samtiden i utställningen Les Nouveaux POP, där verk av fem konstnärer som axlat och fört vidare POP-konsten till nutid visas.  

Öppettider:

Lördag och söndag 25-26 augusti kl.11.00-16.00 Marknaden pågår på Stora gatan, Stora torget och Lilla torget, fri entré. SL åker hela vägen.  

För mer information, var vänlig se:

http://destinationsigtuna.se/evenemang/sigtuna-mote http://www.norrasigtunastad.se/index.php/agenda/28-augusti-2012 

http://www.selart.se/KONSTHELG-I-SIGTUNA

Kontakta oss gärna!

Liselotte Fransson, projektledare på Destination Sigtuna AB, mobil: 070-673 85 39, E-post: liselotte.fransson@destinationsigtuna.se

Maria Collin, projektledare på Destination Sigtuna AB, mobil: 070-541 79 81, E-post: maria.collin@destinationsigtuna.se


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se