2008-07-15 07:11Pressmeddelande

Levande vikingar lockar till Sigtuna

Genom sommarens stora satsning har Mynthustomten i Sigtuna stad fått tillbaka sin vikingatida prägel. På samma plats som kung Olof Skötkonung präglade det första myntet i Sverige har en vikingatida hantverksplats att upprättas.

För besökaren blir det en tidsresa tillbaka till 980-talet med möjlighet att möta levande vikingar och prova olika vikingatida hantverksmetoder som nålsömnad, hornornamentik och filigranarbete. För barnen finns runskola och tunnbrödsbakning och mycket mer.

Vid Mälarens strand intill hantverksplatsen ligger skeppen Aifur, Langsveiger och Nöireven förtöjda under hela juli. Och för den som vill pröva känslan av att ro ett vikingaskepp finns möjlighet att boka turer kvälllstid.

- Äntligen kan vi svara på den där frågan - Så var finns vikingarna? De håller till ner för gatan, säger Camilla Zedendahl, vd på Sigtuna Turism, som står bakom initiativet.

Och besökarna har inte låtit vänta på sig. Intresset är jättestort.

Många söker denna typ av upplevelser. Vi har inte bara svenskar, utan vi även många utländska besökare strömmar till byn, fortsätter Camilla Zedendahl.

Vikingabyn är öppen dagligen mellan klockan 11 och 18 till och med söndagen den 27 juli.

Gruppen som står bakom evenemanget är Mälarens Kölar. De består bland annat av arkeologer, hantverkare smeder och skådespelare. De har tidigare medverkat i Riksantikvarieämbetets projekt på Birka. För ytterligare information kontakta Sofia af Geijerstam pressansvarig Sigtuna Turism. 08 594 806 54 0735 93 55 68 sofia.geijerstam@sigtunaturism.se

Om det finns önskemål om att vara med ombord på något av vikingaskeppen, kontakta Camilla Zedendahl via camilla.zedendahl@sigtunaturism.se eller ring 0709-906973.