Sedan 2013 har 12 hotell- och konferensanläggningar som ingår i ett gemensamt hållbarhetsnätverk i Sigtuna kommun, minskat sin klimatpåverkan per gäst med knappt en tredjedel. Det visar en klimatrapport för 2017 som U&We genomfört på uppdrag av Destination Sigtuna.
Rapporten visar också bland annat att klimatpåverkan från extern tvätt har fortsatt minska, trots en ökning av mängden tvätt. Sedan 2013 har tvättmängden ökat med 50 procent samtidigt som klimatpåverkan gått ned med 62 procent.
-Detta är glädjande då ett av samarbetets syften är att påverka underleverantörer att arbeta hållbart, säger Eva Camél Fuglseth, vd för Destination Sigtuna.
De medverkande hotellen har en klimatpåverkan på cirka 1,6 kg CO2e per gästnatt i snitt (inklusive extern tvätt men exklusive mat).
-Det är betydligt under ett europeiskt och internationellt snitt som snarare ligger på 10-30 kg per gästnatt, säger Eva Camél Fuglseth.
Den totala klimatpåverkan låg dock i stort sett stilla med en minskning på 0,3 procent under 2017 jämfört med föregående år. I totalsiffrorna ingår inte klimatpåverkan från den mat som serveras på anläggningarna med fokus på proteiner. Denna typ av klimatpåverkan är dubbelt så stor som övrig klimatpåverkan sammantaget.
-Diskussioner förs inom vårt nätverk på hur det vi väljer att servera på tallriken till våra gäster påverkar vårt klimatavtryck. Just hållbar mat är en komplex fråga med många olika parametrar och preferenser att ta hänsyn till. Genom det erfarenhetsutbyte och den kompetens vi har inom vårt nätverk så är jag övertygad om att alla vi aktörer även inom det här området kommer att kunna ligga i framkant vad gäller hållbara val och lösningar, säger Stefan Ros, Platschef Kämpasten.
Under 2009 inleddes ett samarbete mellan hotell- och konferensanläggningar i Sigtuna kommun för att beräkna sin klimatpåverkan och upprätta en handlingsplan för att minska klimatpåverkan. Sigtuna kommun blev därmed den första destination i Sverige som upprättade ett gemensamt klimatarbete.
De hotell- och konferensanläggningar som ingår i hållbarhetsnätverket är Stora Brännbo, Sigtunahöjden, Hotell Kristina, Radisson Blu SkyCity, Radisson Blu Arlandia, Rosersbergs Slottshotell, Sigtunastiftelsen, Kämpasten, Arlanda Hotellby, Park Airport Hotell, Sigtuna Stadshotell, samt Clarion Arlanda.
Läs hela klimatrapporten ffrån Destination Sigtuna här:
För mer information, kontakta:
Eva Camél Fuglseth
Vd Destination Sigtuna
eva.camel-fuglseth@sigtuna.se
Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se