2009-11-27 09:50Pressmeddelande

Julstämning för hela familjen vid Sveriges vackraste slott - Skokloster

Den 28 november och 12 december är det Jul i Skokloster med julmarknad under 1600-talsvalven på borggården och spännande aktiviteter för barn och vuxna. Här blandas traditionell julmarknad, konsert och god mat med inomhusboule, ponnyridning och konstutställning i en genuint kulturhistorisk miljö.
- Vi vill att Jul i Skokloster ska vara en julupplevelse för hela familjen, gammal som ung, förklarar Jonas Andersson, platschef vid Skokloster Wärdshus. Hos oss ges bl a barnteater "Julänglar - finns dom?" och från Wärdshusets kök, nominerat av SKD Euroconf/Congrex i klassen bästa kök, serveras både spännande jultallrikar och den klassiska Skoklosterkakan.
Skoklosters slott, framröstat som Sveriges vackraste slott av tidningen Queens läsare, ger särskilda vintervisningar av slottet. Här öppnas också dörrarna till skatter som vanligen är dolda för besökare.
– Vi visar bl a linneskåpet där glänsande linne, servetter, dukar, lakan, örngott och handdukar ligger i höga travar på hyllorna, berättar Inger Olovsson, intendent på Skoklosters slott. Linne vävt i damast var en lyxprodukt på 1600-talet. Och i barnverkstaden får man dekorera pepparkakor, som var en stor nyhet vid samma tid.
Det vackra kyrkorummet i Skokloster kyrka, en tegelkyrka från 1200-talet och en pärla bland Mälardalens kyrkor, visas och den 12 december är det konsert med körerna Klosterlikören och Envisorna. I Sjövillan strax intill serveras adventskaffe och barnen kan julpyssla.
Arrangörerna, Skoklosters slott, Skoklosters Wärdshus och Svenska kyrkan i Håbo, hoppas att den historiska och lantliga miljön i kombination med en traditionell julmarknad och aktiviteter för hela familjen ska locka både boende i närheten och mer långväga besökare.
- Vi vill att fler barn och vuxna ska få uppleva den spännande historia den här platsen bär på. Därför är Jul i Skokloster mer än en julmarknad, säger Lars-Olof Eklund , kyrkoherde.

Vid frågor, kontakta Charlotte Rydh på telefon 08 402 30 17

JUL I SKOKLOSTER – en upplevelse för hela familjen
Julmarknad och aktiviteter för barn och vuxna
Lör 28 nov & 12 dec
Klockan 11-16
Varmt välkomna!

* Skoklosters slott *
Barnverkstad Pepparkakor, en 1600-talsnyhet:
Dekorera med kristyr!
Vintervisningar av Skoklosters slott kl 12:00, 14:00 och 15:00. 50 kr, ca 50 minuter, max 25 personer.
Barnvisning av Skoklosters slott kl 13:00, fri entré upp till 19 år, ca 40 minuter, max 25 personer.

* Övrigt program Lördag 28 november *
Specialvisningar i juletid på Skoklosters slott 50 kr. ca 30 minuter max 15 personer.
12:15 "Vackra vertyg i barockens värld" med indendent Bengt Kylsberg.
14:15 "1600-talsböcker i ficklampans sken" med intendent Elisabeth Westin Berg.

Gör ditt eget julkort och tillverka dörrkransar i Sjövillan.

Barnteater "Julänglar - finns dom?"
Kl 12.00 och 14.00, 40 kr.
Urdar Teatern på Skokloster Wärdshus.

* Övrigt program 12 december *
12:15 "Brahe-Bielke-Den okända rustkammaren på Skoklosters slott" med fil.mag. Andreas Olsson
14:15 "Linne, vitt som snö - guldkorn i skokloster slotts linneförråd" med intendent Inger Olovsson.

15:00 Konsert, "Glädje och ro - sånger från advent till trettondagen" med körerna Klosterlikören och Envisorna. Musiker: Gunilla Nordqvist-Paulsson, Skokloster kyrka.

Jul i skokloster är ett samarbete mellan Skokloster Wärdshus, Skokloster Slott och Svenska kyrkan i Håbo

www.skokloster.se/jul