2020-12-10 10:00Pressmeddelande

Julpresentkort och julmatkassar - en riktig succé i Sigtuna

null

Sigtuna är en älskad juldestination och vanligtvis vallfärdar över 160.000 förväntansfulla och shoppingsugna besökare hit så här års från när och fjärran för att ta del av destinationens unika julmarknader, butiker, caféer, restauranger och hotell. Pandemin har satt stopp för mycket av julhandeln och många lokala handlare kämpar för sin överlevnad. Men ur kris föds kreativitet och försäljningen av nyheter som presentkort och utbudet av julmatkassar har skjutit i höjden.

En nyhet som slagit alla försäljningsrekord är det gemensamma presentkortet från entreprenörerna i Sigtuna Stads Företagarförening. Presentkortet går att lösa in i någon av föreningens över 40 olika butiker, caféer, restauranger och hotell och sedan kortet lanserades den 27 november har redan sålts i över 3000 exemplar.

-Vi har länge drömt om att skapa en gemensam ”valuta”. Drömmen resulterade i ett presentkort som i år är julens bästa gåva som ger dubbel nytta, en uppskattad present med stor bredd som samtidigt ger stöttning till hårt kämpande entreprenörer, säger Caroline Folkesson Levin, ansvarig representant i styrelsen för Sigtuna Stads Företagarförening.

En annan mycket populär nyhet är att många restauranger ställt om julborden och erbjuder hämtkassar med jul- och nyårsmat så att man kan avnjuta den goda maten hemma.

-I år känns det viktigare än någonsin att få slappna av och njuta av riktigt god och vällagad julmat. Våra julkassar har blivit väldigt uppskattade och det är så roligt att kunna bidra till julstämningen även för de gäster som inte har möjlighet att komma till oss just nu, säger Ewa Wikland, hotellchef på Hotell Kristina.

Helgerna innan jul är traditionellt sätt den tid på året då flest besökare kommer till Sigtuna och då den lokala handel brukar gå som allra bäst men i år lyser merparten av besökarna med sin frånvaro.

-Vårt lokala näringsliv har ända sen pandemin bröt ut blixtsnabbt anpassat sig och ställt om sina verksamheter efter rådande restriktioner. Deras kreativitet och flexibilitet har gjort att vi trots alla restriktioner fortfarande har en levande julhandel. Men läget är mycket ansträngt för handlarna och vi vill verkligen uppmärksamma och uppmuntra både privatpersoner och lokala företag på att de kan göra stor skillnad genom att stötta vårt näringsliv i år och handla lokala julklappar. Att köpa ett presentkort eller en jul- eller nyårskasse från någon av destinationens många butiker, hotell, caféer och restauranger är två bra sätt att stötta, säger Anna Lakmaker, vd Destination Sigtuna.

Läs mer om Presentkort här
Läs mer om Julmatkassar här
Läs mer om Jul i Sigtuna här


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se

Kontaktpersoner

Evelina Balfe
PR & kommunikation
Evelina Balfe
Anna Lakmaker
VD Destination Sigtuna
Anna Lakmaker