2009-12-07 13:05Pressmeddelande

Historiska vattenvägar trafikeras åter

null

Efter flera års frånvaro kommer nu åter linjen Stockholm – Sigtuna – Skoklosters slott att trafikeras. Båten kommer att vara snabbare än tidigare,vilket innebär att man får mer tid i Sigtuna och dessutom tid att besöka Skoklosters slott.

Sigtuna stad med sin fina träbebyggelse från 1700-, 1800- och 1900-tal passar utmärkt ihop med en båtstur. För sommarflanören finns gott om caféer, gallerier och shopping. För den historieintresserade är det bara att följa spåren från tusen år av historia.

Skoklosters slott, som nyligen utsetts till Sveriges vackraste slott, är det största privatpalats som någonsin har byggts i Sverige. Med sina välbevarade och utsmyckade våningar, den ofullbordade festsalen och aktiviteter för barn är det ett populärt besöksmål.  

- Härligt att vi får välkomna Strömma Kanalbolaget tillbaka till oss igen. Kopplingen till Skoklosters slott är dessutom hett efterlängtad. Det är alltid många som frågar efter en båt mellan våra två populära besöksmål. I sommar har vi något att erbjuda, säger Camilla Zedendahl, vd för Sigtuna Turism.

- Det känns som en tidig julklapp att redan nu kunna välkomna besökare från Stockholm och Sigtuna till en resa in i 1600-talet på vårt vackra slott, säger Ann Kristin Carlström, museichef på Skoklosters slott. För oss har båtturerna stor betydelse för att kunna locka fler och nya besökare till Skoklosters slott.

Båten till Sigtuna och Skokloster avgår från Stadshusbron i Stockholm under perioden 3 juli -22 augusti, onsdag - söndag. Och båtturen ska vara en upplevelse i sig. Ombord finns en kryssningsvärd som berättar om färdvägen och tidsresan.

För mer information kontakta:

Camilla Zedendahl, vd, Sigtuna Turism

Tel: 08-594 806 55, 0709-906 973, e-post: camilla.zedendahl@sigtunaturism.se

Charlotte Rydh, marknadschef, Skoklosters slott

Tel: 08-402 30 17, e-post: charlotte.rydh@lsh.se

Magnus Krantz, produktchef, Strömma Kanalbolaget

Tel: 08-12004213, 0708-947 636, e-post: magnus.krantz@stromma.se


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se