I sommar finns det fler skäl än någonsin att stanna hemma på semestern och upptäcka närområdet. Skapa nya sommarminnen och hemestra i Sigtuna. Här finns alltifrån spännande aktiviteter och storslagen natur till kultur med kvalité. Oavsett om du vill hemestra med familjen, på tu man hand eller tillsammans med vännerna kan vi lova att det finns något för just dig. Nu finns de bästa hemestertipsen samlade på https://destinationsigtuna.se/hemester/
Ordet hemester är en sammanslagning av ”hemma” och ”semester” och betyder att man semestrar på hemmaplan. Sigtuna ligger mindre än en timme från Stockholm, Uppsala, Västerås och Enköping vilket gör det till ett populärt utflyktsmål.
-Sigtuna är Sveriges första stad och vi har tagit emot besökare från när och fjärran i över 1000 år. De flesta förknippar nog vår destination med den pittoreska lilla medeltidsstaden med ståtliga ruiner, runstenar, slingrande gränder och mysiga butiker, kaféer och restauranger. Men Sigtuna är så mycket mer. I destinationen finns bland annat 10 naturreservat, vackra vandringsleder och hela 5 slott, alla med sin unika historia och karaktär. Sigtuna har även en lång kuststräcka utmed Mälaren och här finns fågeltorn, badstränder, naturhamnar och gästbryggor att upptäcka, säger Anna Lakmaker vd för Destination Sigtuna.
För att underlätta för besökarna är hemestertipsen indelade i tre kategorier, Barnfamiljen, Vi två och Tillsammans med vännerna. För varje kategori finns också förslag på vad man kan göra om man har 4, 8 eller 24 timmar till sitt förfogande. Läs mer här: https://destinationsigtuna.se/hemester/
För mer information, vänligen kontakta:
Anna Lakmaker, vd Destination Sigtuna
0739-44 34 21, anna.lakmaker@destinationsigtuna.se
Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se