2016-01-20 13:15Pressmeddelande

​Graffiti med en twist av Hampus Karlsson

Hampus Karlsson har alltid målat och varit intresserad av graffiti. Efter en skada år 2007 då Hampus miste sitt tal och delvis förlamades inleddes en lång process för att hitta tillbaka till måleriet. Idag har hans måleri tagit en ny riktning och blivit en allt mer betydande del av hans språk. Nu är han aktuell med en utställning på Stora Brännbo med vernissage 4 februari.

Den konstart som ligger honom närmast är graffitin; ett uttryck som han har vidareutvecklat genom en måleriutbildning från Kyrkeruds folkhögskola. Graffitin har kommit att bli en självklar del av samtidskonsten. Det som tidigare betraktades som klotter har fått en artistisk upprättelse och letat sig in på gallerier världen över. Hampus beskriver sin egen konst som ”graffiti med en twist” och använder sig av en blandteknik. Istället för att endast använda de klassiska sprayfärgerna arbetar han dessutom med ett slags graffitibläck och akvarellfärger. Verken består ofta av expressiva abstrakta motiv med cirklar som återkommande inslag.

-Jag inspireras av vad som händer runt omkring mig. Av allt och ingenting egentligen. Jag inspireras även av andra konstnärer: Ollio, Nug och Carolina Falkholt är några jag alltid tittar på. Just inför denna utställningen har jag verkligen hällt på massor av bläck och badat i färg. Jag fick mycket beröm för ett sådant verk under min senaste utställning, vilket har inspirerat mig ännu mer till att inte vara blyg med bläcket och färgen, berättar Hampus.

Under vernissagen på Stora Brännbo kommer Hampus att visa sina senaste verk och dessutom måla anläggningens bikupor. På så vis får besökarna ta del av den arbetsprocess som ligger bakom Hampus konstnärliga teknik och unika uttryck.

Hampus har tidigare ställt ut på höstsalongen i Arvika och Kristinehamn samt på Sliperiet med separatutställningen ”Mitt språk”. I sommar öppnar han sin ateljé i Borgvik, Grums, för allmänheten. Därefter väntar bland annat en utställning på Galleri Ludens i Kongsvinger i Norge.

Vernissage 4 februari kl. 16 på Stora Brännbo Hotell & Konferens, Stora Brännbovägen 2-6, 193 22 Sigtuna. Utställningen pågår mellan 4 feb – 31 mars.