2010-06-15 15:22Pressmeddelande

Gamla Kungsleden trafikeras igen

- ta båten till Sigtuna och Skokloster i sommar

Den 3 juli är det premiär för Strömma Kanalbolagets båttur från Stockholm till Sigtuna och Skokloster. Turen går längsmed den vackra Kungsleden, kantad av både slott och herrgårdar. Såväl turister som Stockholmare är välkomna ombord på denna tur som redan 1820 gick med ångbåt från Stockholm via Drottningholm, Rosersberg, Sigtuna och Skokloster ända till Uppsala.

– Vi har hämtat hem en båt från Göteborg som tidigare faktiskt hette Skokloster men idag är omdöpt till Evert Taube. Hon är helt perfekt eftersom hon har ett stort soldäck och är snabb så vi hinner med både Sigtuna och Skokloster. Omgivningarna är fantastiska och gör båtresan till ett sant nöje, berättar Magnus Krantz, produktansvarig på Strömma Kanalbolaget.

I Sigtuna väntar stadsvandringar och chansen att strosa på egen hand bland caféer och prunkande gränder. Båtbiljetten ger rabatter i flertalet butiker samt fri entré till Sigtuna museum där spåren av Sigtunas tusenåriga historia kan ses.

– Det är alltid många som frågar efter båtturer mellan Stockholm, Sigtuna och Skokloster. I sommar kan vi äntligen uppfylla de önskemålen vilket känns jätteroligt, säger Camilla Zedendahl, vd för Sigtuna Turism.

Väljer man att kliva av i Skokloster kan man ta en guidad tur på Slottet genom vackra rum och salar med praktfulla möbler från olika tidsepoker, imponerande konsthantverk, spännande måleri och en stor rustkammare.

– Det är en vidunderlig vy när man vattenvägen skymtar det vita magnifika slottet, som nyligen valdes till Sveriges vackraste slott säger museichef Ann Kristin Carlström. Nytt för i år är att man även kan besöka den stora paradvåningen på egen hand. Och missa inte områdena kring slottet, inte minst klosterkyrkan från 1200-talet är väl värd ett besök.

Lite historik om vattenvägarna till Sigtuna:

Vattnet var länge den självklara kommunikationsvägen för den som ville ut och resa eller ta emot långväga besök. Inte förens en bra bit in på 1900-talet blev det lättare att fara landvägen med bil och buss från Stockholm till Sigtuna. Under 1800-talet var det ångbåt som gällde. Men att kliva av i centrala Sigtuna gick inte, man fick ta sig till ankringsplatser utanför staden och låta sig bordas i en liten båt till land för 25 öre per person. På 1860-talet blev det något bekvämare med en provisorisk ångbåtsbrygga väster om staden. Men man fick fortfarande ta sig vidare till staden med häst och vagn eller till fots. År 1880 beslutades äntligen om att bygga en ny ångbåtsbrygga i staden och när den första båten anlände nästa vår var det sensation! Den välkomnades med salut från stadens kanon. Ångbåtstrafikens glansdagar kring sekelskiftet 1900 märktes även i Sigtuna. Flera båtar anlöpte dagligen på rutten mellan Stockholm och Uppsala.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Magnus Krantz, produktchef Strömma Kanalbolaget

Tfn: 08-1200 4213, 0708-94 76 36