2012-08-30 10:00Pressmeddelande

Gå, Lunka, Löp för Världens Barn med Sigtuna Stadslopp 2012

null

Den 8 september går startskottet för Sigtuna Stadslopp.  För sjunde året i rad arrangerar Lions Club Sigtuna och Lions Club Märsta-Arlanda det välgörande stadsloppet där allt överskott går till Världens Barn. Förra årets evenemang med 543 deltagare gav 100 000 kronor. I år tyder allt på att nya rekord kommer att slås. 

Förra året slog loppet rekord i antalet anmälda deltagare som sprang eller promenerade runt spåren. I år förväntas engagemanget bli ännu större. Sigtuna, och dess historiska kulturmiljöer, bjuder på en unik terräng för både deltagare och publik. De fyra banorna passerar karaktäristiska områden för staden: gröna lundar, strandpromenader och historiska miljöer. I år har dessutom extra krut lagts ned på det speciella knatteloppet på 700 m, för barn födda 2006 eller senare. Efteråt bjuds det på en särskild prisutdelning på scen för knattarna med ledorden ”det finns bara vinnare i årets Stadslopp”. 

I takt med att loppet har fått fler deltagare med varierande ålder, bakgrund och målsättning, har initiativet att ta sig runt på flera sätt än genom att springa blivit större. I förra årets lopp valde deltagare  andra medel än löparskorna att ta sig runt. Carl Gustaf Kjellberg, från Lions Sigtuna, kunde efter loppet konstatera att ”En deltagare hade sin elmoped som hjälp, många traskade med barnvagn”. 

På Stora torgets scen håller konferencier Peter Rylander stämningen på topp. Med andra ord har Sigtuna stadslopp blivit en folkfest för både äldre och yngre, med Världens Barn som ändamål.  

Knattar födda 2006 och senare: 50 kr

Pojkar/Flickor födda 1998-2005: 100 kr

Herrar/Damer födda 1997 och äldre: 200 kr

Familjeavgift 2 vuxna + ungdom/barn: 450 kr

Anmälan:

Görs på hemsidan http://www.sigtunastadslopp.se/ fram till 6 september kl 17.00. Anmälan blir giltig då full betalning har registrerats. Efteranmälan görs på Stora torget mellan kl 11.00 och 13.30, startdagen, till en förhöjd avgift. 

Kontaktperson vid pressfrågor Sigtuna Stadslopp 2012

Presskontakt: Carl Gustaf Kjellberg

E-post:stadsloppet@gmail.com

Hemsida: http://www.sigtunastadslopp.se/ 


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se