Marcus Priftis är högaktuell med boken, ”Främling, vad döljer du för mig – en bok om rasism”. Rasism väcker starka känslor. Många associerar till främlingsfientliga partier eller högerextremister. Men det är sådana som du och jag som står för det största delen av rasism – även om den är välintegrerad och kamouflerad menar Marcus i nya boken.
- En samlad tanke bakom festivalen är ordet och ordets makt och det är därför glädjande att författaren Marcus Priftis väljer att göra sitt första framträdande med den nya och angelägna boken, Främling vad döljer du för mig, i Sigtuna under Litteraturfestivalen, säger Camilla Zedendahl, vd på Destination Sigtuna och en av initiativtagarna.
Marcus talar under Sigtuna Litteraturfestival på ett av stadens caféer RC Chocolat, kl.16.00. Hans bok finns att införskaffa i samband med framträdandet samt i Sigtuna bokhandel.
Marcus Priftis, född 1979 och uppväxt i Södertälje, är författare och spokenwordartist. Han har skrivit romanen Gå på djupet, diktsamlingen En käftsmäll är också beröring och debattboken Främling, vad döljer du för mig?. Hans spokenword har synts och hörts i teve, på festival och i en och annan skolaula. Marcus är även kemist, miljöbyråkrat och åsiktsninja, och har för preskriberat länge sedan även varit såväl vissångare som elitidrottare.
Under Sigtuna Litteraturfestival, den 18 augusti pågår 42 programpunkter runt om i Sigtuna stad. Författarmöten, utställningar, boktorg, runristning, författarguidningar, workshops, skrivarskola och musik, alla med anknytning till ord. Läs mer på destinationsigtuna.se där du också köper biljetter.
Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se