2016-08-18 10:08Pressmeddelande

​Eva Camél Fuglseth tillträder som tillförordnad VD för Destination Sigtuna

null

Eva Camél Fuglseth har en gedigen bakgrund från besöksnäringen och kommer närmast från en tjänst som ansvarig för marknadsföringen av Stockholm som privatresedestination på Visit Stockholm. Rekryteringen av VD-tjänsten startar nästa vecka och förväntas vara klar vid årsskiftet.

- Eva Camél Fuglseths breda erfarenhet från besöksnäringen gör att vi känner oss helt trygga i att det viktiga arbete och nätverk som Destination Sigtuna AB driver fortskrider under hösten. Nu startar styrelsen rekryteringsprocessen av en ny VD som kan fortsätta utveckla Sigtuna och Arlandas starka attraktionskraft där hållbarhet och samarbete är viktiga komponenter, säger Björn Jonzon, styrelseordförande i Destination Sigtuna AB.

Eva Camél Fuglseth tillträder tf VD-tjänsten den 1 september då Camilla Zedendahl går vidare som VD på Kungliga Djurgårdens Intressenter, KDI. Redan nu är Eva på plats som projektledare för Sigtuna Litteraturfestival 26-28 augusti. Förutom ledande befattningar inom hotellbranschen har Eva en gedigen internationell erfarenhet från kongressbranschen via Congrex Sweden AB. På Visit Stockholm jobbade Eva med internationell marknadsföring av Stockholm som kongress- och evenemangsstad och senast som chef för affärsområdet Privatresor och Turistservice.

Fakta Destination Sigtuna:

Sigtuna är Sveriges fjärde största hotelldestination med 897 000 övernattningar 2015. Destination Sigtuna AB bildades 1992 och ägs till 46 procent av Sigtuna kommun och till 54 procent av lokala privata företagare. År 2015 omsatte besöksnäringen i Sigtuna kommun cirka 37,9 miljarder kronor, inklusive flygverksamheten på Stockholm Arlanda Airport.

För mer information, kontakta:

Björn Jonzon, styrelseordförande Destination Sigtuna AB, mobil: 070-551 16 23, e-post: bjorn.jonzon@storabrannbo.se

Eva Camél Fuglseth, tf VD från 1 september, Destination Sigtuna AB, mobil: 073-910 92 90, e-post: eva.camel@destinationsigtuna.se


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se