2018-11-01 15:10Pressmeddelande

Destinationen Sigtuna siktar mot plastfritt 2020

null

Destinationen Sigtuna siktar mot plastfritt 2020. Nätverket Hållbar destination, bestående av hotell i Sigtuna, har beslutat att tillsammans drastiskt minska klimatavtrycket från plastanvändning. Målet är att 2020 vara en plastfri destination.

Bara under 2016 tillverkades 335 miljoner ton plast i världen och siffran väntas öka till 500 miljoner ton år 2050 enligt branschorganisationen PlasticsEurope. Samtidigt pekar EU-kommissionen på att det 2050 kommer att finnas mer plast än fisk i haven.

- Den här utvecklingen måste vi ta en aktiv del i att stoppa! Tillsammans med våra partners i nätverket Hållbar destination har vi därför tagit beslut om att fasa ut plastartiklar i våra verksamheter så långt möjligt. Vi är redan igång och första steget är att inventera engångsartiklar av plast och göra en nollmätning av våra partners plastförbrukning. Därefter ska vi tillsammans försöka påverka våra leverantörer att minska sin användning av plast, säger Anna Lakmaker, t f vd på Destination Sigtuna.

Redan 2009 startade samarbetet mellan Sigtunas hotell för att minska sin klimat- och miljöpåverkan. Hittills har nätverket, med framgångsrikt resultat, installerat laddstolpar för bilar samt arbetat för att minska användningen av palmolja, och främja biodling. En viktig del av samarbetet har även varit att mäta klimatpåverkan av den egna energiförbrukningen, uppvärmning, tjänsteresor, tvätt och matråvaror. Hotellens klimatpåverkan var 2017 1,6 kg CO2e per gäst, vilket är betydligt lägre än det europeiska och internationella snittet som är 10-30 kg per gäst. Totalt sett har destinationens klimatpåverkan minskat trots att antalet gäster ökar. 

-Vi ser nu fram emot att fortsätta att gå i bräschen för hållbarhetsfrågor inom besöksnäringen och är redo att ställa om för en hållbar framtid även inom andra områden. Parallellt med arbetet att bli en  plastfri destination är nätverkets nästa utmaning att minska matsvinnet, säger Anna Lakmaker.

De medverkande företagen i Destination Sigtunas samarbete för en hållbar destination är: 1909 Sigtuna Stadshotell, Best Western Arlanda Hotellby, Best Western Park Airport Hotel, Clarion Hotel Arlanda Airport, Hotell Kristina, Kämpasten, Radisson Blu Arlandia Hotel, Radisson Blu SkyCity Hotel, Rosersbergs slottshotell, Sigtunahöjden Hotell & Konferens, Sigtunastiftelsen Hotell & Konferens, och Stora Brännbo Konferens och Hotell.

För mer information, vänligen kontakta:Anna Lakmaker, tf vd, Destination Sigtuna

0739-44 34 21anna.lakmaker@destinationsigtuna.se

Caroline Englund, projektledare, Destination Sigtuna
0736-640 16 20caroline.englund@destinationsigtuna.se


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se