2009-03-13 14:47Pressmeddelande

Bo som en kung eller gift dig som en prinsessa

null

Vem har inte drömt attt bo som en kung eller gifta sig som en prinsessa? På Kungliga Rosersbergs slott kan denna dröm bli verklighet. Träffa Pär Hernell och Ylva Hallström från Rosersbergs Hotell & Konferens under TUR 2009 i Göteborg. Sigtuna Turisms Monter F01:42

Kungliga Rosersbergs slott har efter några år av törnrosasömn åter slagit upp sina portar för allmänheten. Slottet välkomnar nu både privatgäster och konferensgrupper och för den som drömmer om bröllop med kunglig glans finns alla möjligheter.

Slottet som är beläget knappa milen från Stockholm Arlanda Flygplats erbjuder en unik historisk miljö omgärdat av en vacker slottpark med utsikt över Mälaren.

Roserbergs Hotell & konferens kan erbjuda 58 rum med kapacitet för 74 nattgäster där varje rum bär sin särskilda charm och prägel. Välj mellan hovets tidigare gästrum i Kavaljerflygeln eller en delux svit i den tidigare Teaterflygeln. För den som går i bröllopstankar finns även ett litet kapell.

Mer info på www.rosersbergsslott.se

www.sigtunaturism.se

Presskontakt Sigtuna Turism: Sofia af Geijerstam 0735 -93 55 68 sofia.geijerstam@sigtunaturism.se

Kontakt Rosersbergs Hotel & Konferens. Pär Hernell / Ylva Hallström 070 - 678 06 06

Kort om Rosersbergs slott:

Rosersbergs slott är ett av de tio kungliga slotten. Det har använts sparsamt under de senaste 140 åren och har därför några av Europas bäst bevarade Empireinredningar från perioden 1795 -1825.

Rosersbergs slott uppfördes av riksskattmästare Gabriel Bengtsson Oxenstierna under åren 1634 - 38. Slottet fick sitt namn efter hans mor som var ätten Tre Rosor. Rikets ständer skänkte slottet till Gustav III bror, hertig Karl som senare blev Karl den XIII. Även Karl den XIV Johan brukade slottet sommartid och han moderniserade det invändigt till den empirestil vi kan se än idag.


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se