2008-05-27 15:48Pressmeddelande

Bo på kungligt slott

null

I juni slår kungliga Rosersbergs slott åter upp sina portar för allmänheten. Slottet som varit stängt under några år är nu mer välkomnande än någonsin. Besökarna erbjuds till och med möjligheten att få sova över i Kavaljersflygelns gamla gästrum, precis så som hovets gäster gjorde under Karl den XIV Johans tid.

Pär Hernell, tidigare restaurangchef på Steningevik Konferens, driver café och övernattningsverksamheten på Rosersbergs slott tillsammans med David von Schinkel.

-  Man ska kunna stanna här på Rosersbergs slott, ta en kopp kaffe eller ett glas rosévin på terassen och titta ut över Mälarens glittrande vatten, säger Pär Hernell.

I Kavaljerflygeln finns i dag 20 rum för uthyrning varav nio är dubbelrum. Alla med namn från tidigare gäster som hovfröken Mörner, stadsfrun Stedink och statsrådet Dufve.

Kort om Rosersbergs slott:

Rosersbergs slott är ett av de tio kungliga slotten. Det har använts sparsamt under de senaste 140 åren och har därför några av Europas bäst bevarade Empireinredningar från perioden 1795 -1825.

Rosersbergs slott uppfördes av riksskattmästare Gabriel Bengtsson Oxenstirtna under åren 1634 - 38. Slottet fick sitt namn efter hans mor som var ätten Tre Rosor. Rikets ständer skänkte slottet till Gustav III bror, hertig Karl som senare blev Karl den XIII.  Även Karl den XIV Johan brukade slottet sommartid och han moderniserade det invändigt till den empirestil vi kan se än idag. Slottet kommer att vara öppet alla dagar mellan 11 - 16 från första juni till sista augusti med visning varje hel timme. För mer information eller pressbilder. Kontakta sofia.geijerstam@sigtunaturism.se

Pressbilder finn även på www.pressbilder.com

 


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se